گروه کوهنوردی آوا
گزارش صعود به قلل ایران

اطلاعیه / قابل توجه مسئولین بخش های جستجو و نجات استان‌ها انعقاد تفاهم نامه همکاری فدراسیون با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر واژه کوهستان یا قبرستان: شاهوار ۱۷.۱۲.۹۷ یخ نوردی دره هملون ۲۸.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ نجفدر به هاره قسمت سوم تصاویر نجفدر به هاره قسمت دوم تصاویر نجفدر به هاره قله برج ۱۰.۶.۹۷ تصاویر قله پاشوره ۲۲.۴.۹۷ دوره نجات فنی دهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد خط الراس ریزان.پرسون.اندار.۹۷۰۳۰۱۸ مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران: دهمین شماره گاهنامه «صعود» منتشر شد مصوبات هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران


۹ دلیل که چرا حین تمرینات ورزشی احساس بی حالی و کُندی می‌کنید؟

۹ دلیل که چرا حین تمرینات ورزشی احساس بی حالی و کُندی می‌کنید؟

9 دلیل که چرا حین تمرینات ورزشی احساس بی حالی و کُندی می‌کنید؟
 

با احساس بسیار خوبی تمرین‌ها را شروع می‌کنید، اما چند دقیقه بعد انرژی‌تان تحلیل رفته و کلاً احساس بی‌حالی و کُند شدن می‌کنید. این اتفاقی است که چندان عجیب نیست. اما چرا؟ در این مطلب مجله علم ورزش نکاتی را برای‌تان توضیح می‌دهد تا در شناسایی این مشکل راهنمایی شوید. این ۹ عامل را بررسی کنید تا برای انجام تمرینات با قدرت و توان بیشتر آماده باشید.



بیشتر بخوانید: http://www.elmevarzesh.com/why-youre-tired-during-your-workout/#ixzz46LrTJsSb

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 1 ارديبهشت 1395

چهار قانون اصلی که کوهنوردان باید برای سلامتی خود رعایت کنند
 این توصیه های عمومی جهت راهنمایی افراد كم تجربه  یا نا آشنا با مناطق کوهستانی و کسانیکه تمایل به کوهپیمایی و کوهنوردی دارند پایه ریزی شده است.
قبل از عزیمت به کوهستان:
1) اهداف و سطح فعالیت خود را با وضعيت سلامتی و میزان واقعي آمادگي جسماني خود بسنجید.در اين رابطه  با خود صادق باشید.
2) هرگونه بیماری مزمن باید به بهترین نحو درمان گردد. از تدارك کافی داروهايی كه معمولا درهيماليانوردي  مصرف ميشوند ،اطمینان حاصل کنید وداروهاي يدك  براي مواقع گم شدن دارو، بهمراه داشته باشيد.
3)  اگر در مورد سلامتی خود هرگونه شک وشبه دارید با یک پزشک مشورت كنيد.
4) وسایل پزشکی مناسب خود را فراهم نموده و قبل از عزیمت به کوهستان طریقه کارکرد آنها را یاد بگیرید. حتما بیمه نامه مسافرتی و درمانی همراه داشته باشید...............
 
 
 

 قبل از عزیمت با تورهاي گردشگري:
 
1) از توصیه های محلی در مورد پيش بيني وضعيت  هوا ، اطلاع حاصل کنید، و سفر خود را بر اساس موقعيت آب و هوايي  ومحدوديت زماني  منطقه ايمن تر کنید.
 
2) برنامه سفر یا صعود خود را، قبل از عزیمت به هر مکانی (بعنوان مثال: مقصد سفر، مسیرها و زمان برگشت مورد انتظار) ثبت نمائید.
 
3) لوازم ضروري و اصلي را فراموش نکنید: آب و غذاي كافي ، لباس اضافی، تجهيزات اساسي برای شرايط بحراني ، جعبه کمکهای اولیه، عینک آفتابی و کلاه آفتاب گیرو...
 
4)  شماره تلفنهای محلی را جهت دريافت  خدمات امداد و نجات، در مواقع نياز، همراه  داشته باشيد. 
 
در حین سفر:
 
1) نیم ساعت ازشروع سفر را بسیار آهسته و آرام طی کنید، واجازه دهید بدن به  آرامي گرم شود.
 
2) در صورت امكان ،هر ساعت بخورید و بنوشید و استراحت کنید. شما باید تدريجي بخورید و به مقدار كافي بنوشید، حتی اگر گرسنه و تشنه نباشید. رژیم غذايي سرشار از انواع کربوهیدراتها (بیسکویت،غلات ومیوه خشک، ساير مواد غذايي مغذي ،....)مصرف كنيد. قبل از به پایان رساندن فعاليت روزانه خود  در کوهستان الکل ننوشيد.
 
3) کودکان وافراد مسن  توان بدنی کمتری نسبت به بزرگسالان دارند، نیاز آنها به استراحت، نوشیدن، خوردن، نسبت به بالغین بيشتر است.
 
4) بالاتر از 3000- 2500متر، ارتفاع محل  خوابیدن نبايد بيش از 300 متر در 24 ساعت افزايش يابد. در صورت امكان ،در بالاترین ارتفاعی که در یک روز صعود كرده ايد، نخوابید.
 
 در صورت بروز اتفاق:
 
1)  در صورت بد شدن وضعیت آب و هوايي؛ ارتفاع خود را كاهش دهيد. ديواره ها و صخره هاي ميخ كوبي شده يا پله هاي فلزي  نصب شده ، درختان بلند، خطوط  فشار قوی را در زمان طوفان ترک کنید. در غارهای کوچک یا زیر طاقها پناه نگیرید.
 
2) افراد بیمار و مجروح نباید تنها رها شوند. (توجه: تفاوت زبان یک فاکتور خطر است ! شخصی که در کنار بیمار میماند باید با زبان محاوره ای فرد مجروح سخن بگوید). درمانهای ضروری را انجام دهید. فرد مجروح رادر برابر سرما زدگی بيشتر محافظت کنید، در شرايط  حاد درخواست کمک کنید.
 
3) اگر فردی در هرمكان  یا زمانی از سفر احساس ناخوشايند و بيماري كرد،قبل از هر چيز  در مورد برگشت او فکر کنید. اگر شما در ارتفاع بيمار شويد ، علائم شما ناشی از ارتفاع است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود،  لذا به ارتفاع  بالاترصعود نكنيد. چنانچه بيماريتان شدت پيدا كرد و یا بدتر شد ، بلافاصله ارتفاع  خود را بكاهيد.
 
4) همیشه موقعیت واقعی خود را بر روی نقشه مد نظر داشته باشید یا ازجهت ياب  GPS استفاده کنید. آگاهی از موقعیت صحیح خود به مکان یابی سریع شما در موارد امداد و نجات کمک خواهد کرد.
 
مترجم: دکتر بهتاش پدرام راد - انجمن پزشکی کوهستان ایران


:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 23 مهر 1394

دوازده دلیل خوب برای دویدن

 

 

با اطمینان از اینكه قلبی سالم دارید ، بدوید. بنابر این قبل از شروع ، اجازه دهید قلب شمارا یك پزشك متخصص معاینه كند و اجازه دویدن را به شما بدهد.
۱- بهبود فعالیت فكری : آرام بدوید تا مغز شما همراه با خون بیشتر ، اكسیژن بیشتری دریافت كند .
گردش خون شما بیشتر و انتقال اكسیژن جذب شده از شش هایتان به تمام بدن تسهیل گردد.فعالیت ذهنی و فكری شما بهبود یابد .
توجه : ۵ دقیقه اول فعالیت رابه گرم كردن بدن اختصاص دهید . برای این كار از حركات نرمشی و كششی استفاده كنید .

۲- افزایش بافت استخوانی : به مدت ۳۰ دقیقه آرام بدوید تا
تعادل بین ساخت و تخریب استخوان حفظ شود ( زیرا استخوانبندی انسان، پیوسته تحت تاثیر عمل سلولهایی است كه بافت استخو انی را مستحكم یا تخریب می كنند )
وزن مخصوص ( تراكم )بافت استخوانی از ۳۰ تا۴۰ در صد نسبت به افرادی كه نمی دوند افزایش یابد .
مواد لازم بافت های استخوانی از خون جذب گردد تا از پوكی استخوان به خصوص در سنین بالا جلو گیری به عمل آید .در روزهای اول می توانید راه رفتن و دویدن را به تناوب انجام دهید ، اما كم كم باید بر میزان دویدن بیفزاید .

۳- افزایش طول عمر : سه بار در هفته بدوید تا
با یك برنامه منظم ( دویدن آرام و طولانی ) احساس لذت كنید و عمر خود را افزایش دهید . حتی فردی كه در سن ۸۰ سالگی به طور منظم به ورزش ( پیاده روی ) بپردازد ، بیش از دو سال نسبت به شخصی كه ورزش نكرده است یابه ندرت ورزش می كند ، به عمرش افزوده می گردد. 
توجه : اگر سن شمازیر ۶۰ سال است و قلبی سالم دارید ، بدوید . برای سنین بالاتر از ۶۰ سال ، پیاده روی بهتر است .

۴- غلبه بر افسردگی : باتمرین منظم دویدن آرام و طولانی 
بر ضعف اعصاب خود فائق شوید و حالت طبیعی سر شار از نشاط و شادابی را بدست آورید .
انسان جدیدی می شوید كه نه خستگی می شناسید ونه اضطراب ، به آرامی و باحوصله بدوید وسعی كنید تعداد ضربان قلب شمابیش از حد بالانرود . اگر بتوانید در حین دویدن به راحتی صحبت كنید ، سرعت دویدن شمامناسب است .

۵- تقویت سیستم تنفسی : 
به نرمی و آرامی بدوید تاحجم تنفسی شش هایتان افز ایش یابد .
توجه : عضلات تنفسی به دلیل كاهش تعداد حركات ششی در دقیقه ، كار كمتری انجام می دهند . غالبا افراد مبتدی هنگام دویدن در پهلوی خود احساس درد می كنند . علت این امر عدم آمادگی دستگاه تنفسی است . با كم كردن شدت تمرین ، درد بر طرف می شود . بنابر این جای نگرانی نیست. به زودی به تمرین عادت می كنید و دیگر دردی احساس نخواهید كرد . هنگام ورزش هر مقدار كه لازم است هوا بگیرید. ابتد ا از بینی و اگر كافی نبود از دهان هم هوا بگیرید .

۶- بهبود عمل گوارش:
با این نوع دویدن ( دویدن آرام و طولانی ) گوارش آسانتر و اشتها بیشتر می شود . یك دونده غذای بیشتری رادر مقایسه باكسی كه فعالیت دویدن ندارد مصرف می كند ، زیرا بدن او مواد غذائی را بطور كامل جذب می كند. 
به افرادی كه دچار ناراحتی یبوست هستند ، به خصوص خانمها توصیه می گردد كه با یك برنامه منظم دویدن آرام و طولانی ، خود را از این ناراحتی نجات دهند . 
توجه : حد اقل دو ساعت پس از خوردن غذا اقدام به دویدن كنید و هرگز با شكم پر ندوید .

۷- تقویت قلب:
برای تقویت و بهبود كار سیستم قلبی - عروقی ، دویدن آرام و طولانی توصیه می شود ، زیرا با این دویدن : ضربان قلب شما آهسته و قوی می گردد. قلب بایستی بتواند به مدت طولانی و بدون خستگی به كار خود ادامه دهد.
میزان ضربان قلب بعد از دویدن به سرعت به حالت اولیه خود بر می گردد، چون قلب شما كار بیشتری را با خستگی كمتر انجام می دهد . تجمع چربی در قلب كاهش پیدا كرده و از حمله قلبی جلو گیری می شود . فشار خون پایین می آید و اكسیژن گیری از خون بهتر انجام می گیرد .
توجه : در صورت بروز درد در جناغ سینه یاكتف و بازوی چپ ، تمرین را متوقف كنید . اگر درد بر طرف شد ، نشانه شدت زیاد تمرین بوده است و اگر درد بر طرف نشد ، باید به پزشك متخصص قلب مراجعه كنید.

۸- خواب راحت و عمیق :
با یك دویدن آرام و لذت بخش ، می توانید عضلانی راكه بعد از یك روز فعالیت پر دغدغه تحت فشارهای كار روزانه قرار می گیرند ، شب هادر وضعیت استراحت و آرامش قرار دهید . عمق خواب هر كس متناسب بامیزان انرژی مصرف شده او در طول روز است . بنابر این هر چه بیشتر تمرین كنید ، خواب عمیق تری خواهید داشت . برای رفع خستگی جسمانی حاصل از كار زیاد ، با دوی آرام و طولانی احساس آرامش خواهید نمود . همچنین دردهای جزئی را كه مانعی برای خواب خوش شبانه است ، بر طرف خواهید ساخت . 
توجه : هر وقت فرصت داشتید بدوید و برای دویدن از كفش و جوراب مناسب استفاده كنید .

۹- تنظیم فشار خون :
دویدن آرام و طولانی موجب اتساع عروق داخل عضلات و زیر پوست شده و در عین حال باعث كاهش مقاومت عروق و در نتیجه كاهش فشار جریان خون می گردد. اگر برنامه دویدن و یا پیاده روی خود را به صورت منظم دنبال كنید ، بهبود كار این سیستم به طور دائم ادامه پیدا خواهد كرد . حتی در زمان استراحت ، فشار یك دونده تقریبا یك درجه پائین تر از یك فرد كم تحرك است .
توجه : هنگام دویدن لباس مناسب و سبك بپوشید و هیچ وقت از لباس های نایلونی ( بادگیر ) استفاده نكنید .

۱۰- كاهش چربی خون تا حد طبیعی : 
چربی های اصلی خون شامل كلسترول و تری گلیسرید هستند كه دوی آنها احتمال بروز امراض قلبی - عروقی را افزایش می دهند . با دوی آرام و طولانی می توانید تری گلیسرید و كلسترول بیش از حد خون راكاهش داده و مقدار آن رادر حد طبیعی نگه دارید . 
متاسفانه اگر تمرینات دویدن خود را متوقف سازید ، نتایج حاصل از آن زود گذر خواهد بود .
توجه : در مسیر های مناسب بدوید و طول مسیر را چنانچه مقدور باشد محاسبه كنید .

۱۱- بهبود گردش خون در ساق پا:
هنگامی كه می ایستیم ، خون باید از پایین به بالابر خلاف جاذبه زمین در ساق پا گردش كند . برای این كار دو عامل مطرح می شود : ۱- ارتعاش لایه قابل ارتجاع كه در كف كفش به شكل یك اسفنج عمل می كند . لذا، حفظ شكل ظاهری كف پادر كارآیی بیشتر نقش مهمی دارد ( پای صاف نسبت به پای معمولی كارآیی كمتری دارد ). 
۲- انقباض عضلات ساق پا: راه رفتن و دویدن باعث انقباض عضلات ساق پامی شود و جریان خون راباشدت بیشتری به طرف قلب هدایت می كند.

۱۲- كاهش اضافه وزن : 
اگر در هر هفته سه بار و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه اقدام به دویدن آرام و طولانی نمایید می توانید وزن خود را كم كنید. به هیچ وجه در فكر چاقی ناخواسته خود نباشید . در این مدت مقدار مصرف غذای شما نه تنها كم نخواهد شد ، بلكه اشتهای بیشتری به خوردن پیدا خواهید كرد . رژیم غذایی بدون ورزش محكوم به شكست است . پس برای بر خوردار شدن از برنامه موثر كاهش وزن ، تصمیم جدی و تمرین منظم دویدن های آرام و طو لانی راپیش بگیرید . 
توجه : پس از پایان مسیر ، بلافاصله ننشینید و یا زیر دوش نروید . با قدری راه رفتن ، بدن را به حالت اول باز گردانید .
به نكات زیر بادقت عمل كنید
۱- بدن خود را گرم كنید : قبل از تمرین به مدت ۵ دقیقه با تمرینات كششی بدنتان را گرم كنید .
۲- به آرامی بدوید : پس از گرم نمودن شروع به دویدن آرام نمائید . میزان دویدن به ترتیب از هفته اول ۱۰ ، ۱۵ ، ۲۰ ، ۲۵ ، و ۳۰ دقیقه تعیین شده است .
۳- به حالت اولیه بر گردید : بلافاصله بعد از اتمام دویدن ، به مدت ۵ دقیقه با راه رفتن معمولی تمرین خود را ادامه دهید تا فشارخون و حرارت بدنتان به حالت اولیه خود باز گشته و تمرین لذت بخش تر گردد.
●توجه : هر زمان كه احساس كردید ، دویدن برایتان مشكل است آن را به راه رفتن تبدیل كنید و در صورت بهبود مجددا بدوید. شكل صحیح بدن راهنگام دو آرام و طولانی به این ترتیب حفظ كنید .
وزن خود راا ز پاشنه به پنجه منتقل نمایید . 
در هنگام دویدن با صاف نگه داشتن تنه بدن را كمی به طرف جلو متمایل كنید .
هیچ نوع گرفتگی در عضلات گردن ، تنه ، دستها، به خصوص شانه ایجاد نكنید و بدن را كاملادر حالت آزاد نگه دارید .
در هنگام دویدن به طور مستقیم حركت كرده و تاحدود فاصله ۵ تا۱۰ متری خویش نگاه دارید.
●توصیه هایی برای دویدن آرام و طولانی
۱- در هفته ۳ بارو هر بار۳۰ دقیقه بر حسب زمان فراغت خود بدوید.
۲- از استعمال دخانیات بپرهیزید و در صورتی كه مصرف روزانه سیگار شما بالا است ، به مرور از مقدار آن كاسته و سعی كنید حد اقل یك ساعت قبل و بعد از تمرین سیگار نكشید.
۳- تا آنجا بدوید كه احساس درد ننمایید . درد ، راه طبیعی بیان این نكته است كه فشار بیش از حد است.
۴- دویدن خود را در فضایی انجام دهید كه از آلودگی هوا به دور باشد. 
۵- هنگام دویدن سعی كنید حتی المقد ور ، هوا را از راه بینی گرفته و از دهان خارج كنید.
۶- با دوستان خود قرار بگذارید و تمرین دویدن را به صورت دسته جمعی انجام دهید.
۷- چنانچه ثمرات دویدن آرام و طو لانی را تجربه كردید ، برای دیگران هم بیان کنید تا همراهان بیشتری برای دویدن داشته باشید.



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 8 تير 1394

دویدن و فواید آن

 

 

دویدن با وجود اینکه یک ورزش ساده است و نیاز به امکانات زیادی ندارد اما فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد. دویدن تأثیر زیادی در حفظ و تقویت سلامت روح و روان انسان دارد. طبق آمار بیشتر دونده های ورزشکار دارای روحیه ای شاد هستند و علت آن ترشح هورمون اندروفین است که باعث نشاط و شادابی می شود. یکی دیگر از تأثیرات این ورزش کاهش استرس است. شما هر جا که باشید کافیست یک جفت کفش مناسب دویدن به همراه داشته باشید تا نهایت استفاده را از دویدن ببرید. در این مطلب ۱۰ فایده دویدن را برای شما آماده کرده ایم که به خوبی شما را با این ورزش محبوب آشنا می کند. فواید دویدن تنها به سلامت روان خلاصه نمی شود، بلکه تأثیر بسزایی بر تقویت و سلامت بدن دارد. کنترل وزن، عضله سازی، کاهش فشار خون، کند شدن روال پیری و خواب بهتر از جمله فواید دویدن هستند. شاید خیلی عجیب باشد که دویدن روی افزایش مهارت کنترل و هماهنگی نیز مؤثر است چرا که هنگام دویدن بروی بعضی از جاده های غیر آسفالت، دونده باید تمام حواس و کنترل خود را حفظ کند تا احیانا" با موانعی همچون سنگ، ریشه های درختان و … برخورد نکند و این خود مهارت خاص نیاز دارد. حتی دونده های حرفه ای در مسیر های صاف و خط کشی شده باید کاملا تمرکز داشته باشند که از مسیر خارج نشوند. برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. همانند بقیه ورزش‌ها، بهتر است قبل از دویدن ابتدا بدن را گرم کنید و سپس به آهستگی شروع به دویدن کنید. بهتر است ا ابتدا با سرعتی بدوید که در آن سرعت، هنوز قادر باشید با اطرافیان خود صحبت کنید. اگر به تازگی قصد دویدن دارید، همین روال را ادامه دهید تا زمانی که توانایی شما بالا می رود. سپس سعی کنید در هر بار دویدن، مدت زمان دویدنتان را یک تا دو دقیقه افزایش دهید تا زمانی که قادر باشید به مدت ۳۰ دقیقه، ۳ بار در هفته بدوید. سعی نکنید مدت زمان دویدنتان را بیش از ۱۰ درصد در هفته افزایش دهید، حتی اگر احساس خوبی از این کار داشتید. در پایان دویدن، سعی کنید گرما را به آرامی از بدنتان خارج کنید. این کار را می‌توانید با آهسته‌تر کردن تدریجی سرعتتان و در ادامه با یک دویدن آهسته و سپس پیاده‌روی انجام دهید تا زمانی که ضربان قلب و تنفس شما به حالت طبیعی باز گردد. سعی کنید وقتی که هنوز بدنتان گرم است، حرکات کششی را نیز انجام دهید. به نقل از elmevarzesh



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 26 بهمن 1393

درس هایی که کوه به من آموخت

 

درس هایی که کوه به من آموخت

درس هایی که کوه به من آموخت

رامی گاردس (Romi Garduce)  کوهنورد، غواص و ماجراجو  فیلیپینی است. رامی به بلندترین قله ها در هر قاره صعود کرده است ( هفت قله ، در هفت قاره جهان ). رامی تمامی صعودهایش را همزمان با حفظ شغل تمام وقتش در صنعت فناوری اطلاعات در سمت مدیریت پروژه انجام داده است...

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،
:: برچسب‌ها: درس هایی که کوه به من آموخت,

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 21 بهمن 1393

اصول پیاده روی صحیح‎

 

پیاده روی محبوبترین و پرطرفدارترین ورزش به خصوص برای افراد ورزشکار غیرحرفه ای است . پیاده روی ضمن ارزان بودن قابلیت اجرا تقریباً در تمام شرایط را دارد .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، پیاده روی نقطه آغاز خوبی برای کسی  است که به فعالیت جسمانی عادت ندارد .

قدم زدن با سرعت متوسط به مدت ۴۰ تا ۶۰ دقیقه بهتر از دویدن شدید به مدت ۲۰ دقیقه است چرا که در قدم زدن احتمال آسیب کمتر است اگر چه هر ۲ ، آمادگی جسمانی را افزایش می دهد .

در پیاده روی به منظور تندرستی باید نکات زیر رعایت شود :

۱٫ سرعت راه رفتن باید آنقدر باشد که فرد عرق کرده و ضربان قلب او در محدوده ضربان قلب هدف قرار گیرد .

۲٫ پیاده روی باید حداقل ۱۰ دقیقه به طور پیوسته ادامه یابد . قدم زدن با دوستان ، همراه با خرید و تماشای مغازه ها در حین قدم زدن و یا راه رفتن در خانه برای انجام کارهای خانه را نمی توان فعالیت هوازی به منظور افزایش آمادگی قلبی تنفسی محسوب کرد .

۳٫ حتماً از کفش های مناسب و مخصوص پیاده روی استفاده کنید . در غیراین صورت ، دچار آسیب های مختلف می شوید که شما را نه تنها از ادامه فعالیت بازخواهد داشت بلکه به زندگی عادیتان لطمه خواهد زد .

۴٫ حالت بدن را حفظ کنید ، پشت صاف ، شکم کمی را توکشیده و دست ها را در هنگام راه رفتن در جهت مخالف یکدیگر به جلو و عقب حرکت دهید . با این کار ، ضمن اینکه کالری بیشتری می سوزانید ، قسمت بالای بدن شما نیز فعالیت خواهد داشت .

۵٫ برای راه رفتن از روش پاشنه – پنجه استفاده کنید . ابتدا باید پاشنه پای جلو به زمین اصابت کند و بعد پنجه همان پا در هنگام بلند کردن پای عقب ، وقتی که پاشنه از زمین بلند شد مختصری زانو را خم کنید . شما باید بتوانید این عمل را در عضلات ساق احساس کنید .

۶٫ به خود فشار بیش از حد نیاورید و با سرعتی حرکت کنید که هنگام راه رفتن به راحتی بتوانید حرف بزنید .

۷٫ پیاده روی برای کسی که سابقه فعالیت ورزشی ندارد ، می تواند سنگین محسوب شود لذا روزهای اول با ۱۰-۵ دقیقه راه رفتن تند آغاز کنید و به مرور ظرف ۶ هفته آن را به ۳۰ دقیقه برسانید .

نرم دویدن

نرم دویدن ، نوعی دویدن غیررقابتی است که به صورت آهسته و در مسافت های طولانی انجام می شود و سرعت آن از دویدن معمولی پائین تر است . ( اگر سرعت دویدن کمتر از ۱۶۰۰۰ متر در ۹ دقیقه باشد ، در حال آهسته دویدن هستید و اگر سرعت بیش از این باشد ، معمولی می دوید )

· در هنگام این نوع دویدن باید بتوانید با یک نفر دیگر حرف بزنید . اگر هنگام حرف زدن نفس کم می آورید ، دارید بیش از اندازه سریع می دوید . حالت بدن در هنگام دویدن همانند پیاده روی است .

· اگر پیشتر ورزش نکرده اید ، با پیاده روی بین ۲۰-۱۵ دقیقه و ۳ بار در هفته آغاز کنید و با سرعتی که برای شما راحت است ، راه بروید . زیاده روی نکنید ، به همین ترتیب ادامه دهید تا اینکه در روز پس از تمرین احساس درد یا ضعف نداشته باشید . سپس زمان قدم زدن را به ۲۰ تا ۲۵ دقیقه افزایش دهید و سرعت خود را بیشتر کنید . وقتی توانستید ۲۵ دقیقه سریع راه بروید ،‌ دویدن آهسته را جایگزین کنید . هر نوبت تمرین را ابتدا با راه رفتن شروع کنید و رفته رفته زمان دویدن آهسته را افزایش دهید . اگر هنگام دویدن آهسته ، احساس تنگی نفس کردید ، از سرعت دویدن بکاهید و راه بروید . این تناوب را به همین شکل ادامه دهید تا بتوانید ۱۰ دقیقه بدون وقفه به طور آهسته بدوید . برای حفظ آمادگی جسمانی هوازی ( قلبی – تنفسی ) اجازه ندهید که بیش از ۳ روز بین تمرین هایتان فاصله بیفتد

 
 


:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 3 تير 1393

تجربیات شخصی از صعودهای زمستانی

 

تجربیات شخصی از صعودهای زمستانی
هنوز هستند کسانی که «نایلون به پا» کوه می‌روند! 
 
 
وبلاگ «دیار الوند» تجربیات شخصی و مطالعاتی نگارنده (علی بیات) در خصوص صعودهای زمستانی و حداقل تجهیزات لازم را  طی دو بخش منتشر کرده که مطالعه و دیدن تصاویر آن نه تنها خالی از لطف نیست، چه‌بسا مفید باشد ..
 
                          ادامه مطلب رابخوانید

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 16 دی 1392

لینک های هواشناسی کوهستان:

لینک های هواشناسی کوهستان:

 

 


با تشکر از وبلاگ انجمن کوهنوردان مهاباد

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،
:: برچسب‌ها: لینک های هواشناسی کوهستان:,

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 14 دی 1392

جهت‌یابی با ساعت عقربه‌دار

 

مقدمه :
مطالب مربوط به آشنایی با جهت یابی بدون ابزار ، در آموزش های مقدماتی کوه پیمایی توضیح داده می شود ، در این روش بدون داشتن ابزار جهت های اصلی به صورت حدودی قابل تشخیص می باشد ، بسته به اینک روز باشد یا شب می توانیم جهت ها را پیدا کنیم . یکی از روش ها جهت یابی در روز استفاده از ساعت های عقربه ایی می باشد ، البته به شرطی که هوا صاف و خورشید در آسمان قابل رویت باشد می توانیم از این روش استفاده نماییم . 

نشاط کوهستان روش کار :

ساعت مچی معمولی (آنالوگ، عقربه‌ای) را به حالت افقی طوری در کف دست نگه می‌داریم که عقربه ی ساعت‌شمار به سمت خورشید اشاره کند. در این حالت، نیمسازِ زاویه‌ای که عقربه ی ساعت‌شمار با عدد ۱۲ ساعت می‌سازد (زاویه ی کوچک‌تر، نه بزرگ‌تر)، جهت جنوب را نشان می دهد. یعنی مثلاً اگر چوب‌کبریتی را [به طور افقی] در نیمه ی راه میان عقربه ی ساعت‌شمار و عدد ۱۲ ساعت قرار دهید، به طور شمالی-جنوبی قرار گرفته‌است.

نکات:

این که گفته شد عقربه ی کوچک ساعت به سمت خورشید اشاره کند، یعنی این‌که اگر شاخصی [مثلاً چوب‌کبریت] ای که در مرکز ساعت قرار دهیم، سایه‌اش موازی با عقربه ی ساعت‌شمار و در جهت مقابل آن باشد. یا این‌که سایه ی عقربه ی ساعت‌شمار درست در زیر خود عقربه قرار گیرد. یا مثلاً اگر چوبی ده-پانزده سانتیمتری را در زمین به‌طور عمودی قرار دهیم، ساعت روی زمین به شکلی قرار گرفته باشد که عقربه ی ساعت‌شمارش موازی با سایه ی چوب باشد.

دلیل این‌که زاویه بین عقربه ی ساعت‌شمار و ۱۲ را نصف می‌کنیم این است که: وقتی خوشید یک بار دور زمین می‌چرخد، ساعت ما دو دور می‌چرخد(دو تا ۱۲ ساعت). یعنی گرچه روز ۲۴ ساعت است (و یک دور کامل را در ۲۴ ساعت طی می کند)، ساعت‌های ما یک دور کامل را در ۱۲ ساعت طی می‌نماید. اگر ساعت ۲۴ ساعته‌ای می‌داشتید، که دور آن به ۲۴ قسمت مساوی تقسیم شده بود، هر گاه عقربه ی ساعت‌شمار را رو به خورشید می‌گرفتید عدد ۱۲ ساعت همیشه جهت جنوب را نشان می‌داد.

این روش وقتی سمت صحیح را نشان می دهد، که ساعت مورد نظر درست تنظیم شده باشد. یعنی اگر در بهار و تابستان ساعت‌ها را نسبت به ساعت استاندارد یک‌ساعت جلو می‌برند، ما باید آن را تصحیح کنیم(ابتدا ساعت‌مان را یک ساعت عقب ببریم سپس روش را اِعمال کنیم؛ یا نیمساز عقربه ی ساعت‌شمار را [به جای ۱۲] با ۱ حساب کنید). همچنین در همه ی سطح یک کشور معمولاً ساعت یکسانی وجود دارد، که مثلاً در ایران حدود یک ساعت متغیر است (ایران تقریباً بین دو نصف‌النهار قرار دارد؛ لذا ظهر شرعی در شرق و غرب ایران حدوداً یک ساعت فاصله دارد.) ساعت صحیح هر مکان همان ساعتی است که هنگام ظهر شرعی در آن در طول سال اطراف ساعت ۱۲ ظهر است. در واقع برای تعیین دقیق جهت‌های جغرافیایی ساعت باید طوری تنظیم باشد که هنگام ظهر شرعی ساعت ۱۲ را نشان دهد.

روش ساعت مچی تا ۲۴ درجه امکان خطا دارد. برای دقت بیشتر باید از آن در عرض جغرافیایی بین ۴۰ و ۶۰ درجه [شمالی یا جنوبی] استفاده شود؛ هر چند در عرض جغرافیایی ۲۳٫۵ تا ۶۶٫۵ درجه [شمالی یا جنوبی] نتیجه‌اش قابل قبول است.(البته در نیم‌کرده ی جنوبی جهت شمال و جنوب برعکس است.) در واقع هر چه به استوا نزدیک‌تر شویم، از دقت این روش کاسته می شود. ضمناً هر چه زمان به کار بردن این روش به ظهر شرعی نزدیک‌تر باشد، نتیجه ی آن دقیق‌تر خواهد بود.

اگر مطمئن نیستید کدام طرف شمال است و کدام طرف جنوب، به یاد بیاورید که خورشید از شرق بر می‌خیزد، در غرب می‌نشیند، و در ظهر سمت جنوب است.

توجه کنید که اگر این روش را در هنگام ظهر شرعی (یعنی ساعت ۱۲) اجرا کنیم، جهت عقربه ساعت‌شمار خود به سوی جنوب است. یعنی مانند همان روش «جهت‌یابی با سمت خورشید»، که گفتیم خورشید در ظهر شرعی به سمت جنوب است.

اگر از ساعت دیجیتال استفاده می‌کنید، می‌توانید ساعت عقربه‌داری را روی یک کاغذ یا روی زمین بکشید (دور دایره‌ای از ۱ تا۱۲ بنویسید، و عقربه ی ساعت‌شمار را هم بکشید)، و سپس از روش بالا استفاده کنید.

حتی وقتی هوا آفتابی نیست و خورشید به راحتی دیده نمی شود هم گاه سایه ی خوشید را می‌توان دید. اگر یک چوب‌کبریت را عمود نگه دارید، سایه ی آن برعکس جهت خورشید می‌افتد.

 

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،
:: برچسب‌ها: جهت‌یابی با ساعت عقربه‌دار,

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 12 شهريور 1392

تولید کیت کمکهای اولیه کوهنوردی توسط انجمن پزشکی کوهستان ایران

 

تولید کیت کمکهای اولیه کوهنوردی توسط انجمن پزشکی کوهستان ایران:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: از ابتدای تاسیس و شروع فعالیت انجمن پزشکی کوهستان ایران توسط چند تن از پزشکان علاقمند به پزشکی کوهستان تولید کیت کمکهای اولیه کوهنوردی که بتواند دارای حداقل داروهای لازم مورد نیاز در ورزش کوهنوردی و لوازم کمکهای اولیه یک کوهنورد باشد مد نظر بود. در سال 1387 به همت شادروان دکتر سعید بهالو کیتی طراحی و تولید گردید. اکنون دوباره این انجمن اقدام به تولید کیت کمکهای اولیه کوهنوردی با طراحی جدید نموده است که حاوی لوازم و داروهای مورد نیاز یک کوهنورد می باشد.

مزیت این کیت دارا بودن داروهای تخصصی مورد نیاز در ورزش کوهنوردی و بیماریهای ارتفاع است. لوازم و داروهای موجود در این کیت عبارتند از:

1- باند سه گوش

2- باند ساده 10 سانت

3- چسب کاغذی ضد حساسیت

4- گاز استریل

5- بتادین

6- چسب ساده زخم بندی

7- تیغ بیستوری جراحی

8- داروهای: استامینوفن - متوکلوپرامید - استازولامید - پرل TNG - دیفنوکسیلات - دگزامتازون - . . . .

9- راهنمای کیت و راهنمای داروهای مصرفی

10- بروشور راهنمای امداد و نجات

11- کیف محتوای لوازم فوق

علاقمندان جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانند با 22633819 انجمن پزشکی کوهستان ایران تماس خاصل نمایند.



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،
:: برچسب‌ها: کیت کمکهای اولیه کوهنوردی,

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 11 شهريور 1392

ظرف ۳۰ ثانیه خود را از خطر یخ‌زدگی در کوهستان نجات دهید!

 

ظرف ۳۰ ثانیه خود را از خطر یخ‌زدگی در کوهستان نجات دهید!

کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال احمر کرمانشاه، گفت: با استفاده از نصف یک استکان «الکل اتانول»، می‌توان ظرف ۳۰ ثانیه پناهگاه زمستانی خود را در کوهستان گرم کرد.

«شهریار نوری‌الاصل» گرم کردن سریع پناهگاه‌های زمستانی در کوهستان را در موقعیت‌های حاد با توجه به امکان بروز یخ زدگی بسیار با اهمیت دانست.

«نوری‌الاصل» تصریح کرد: اگر بخواهیم یک پناهگاه را با توجه به روش‌های مرسوم از جمله روشن کردن آتش با استفاده از چوب انجام دهیم انجام این کار بسیار زمان‌بر خواهد بود و در موقعیت‌های حساس می‌تواند افراد را دچار یخ زدگی کند. او گفت: روشی که در چنین موقعیت‌هایی پیشنهاد می‌شود استفاده از «الکل اتانول» است.

«نوری‌الاصل» افزود: برای انجام این کار بهتر است افرادی که در فصل سرما به کوهستان مراجعه می‌کنند همواره مقداری «الکل اتانول» با خود به همراه داشته باشند.

او گفت: در کوهستان‌ها همواره مکانی از جمله غار و یا سرپناهی پیدا می‌شود که افراد می‌توانند با ورود به این پناهگاه‌ها برای گرم کردن آن، در یکی از گوشه‌های پناهگاه مقدار نصف استکان الکل اتانول را به صورت طولی و به طول ۳۰ سانتیمتر بریزند.  «نوری‌الاصل» افزود: در این هنگام با آتش زدن الکل اتانول شعله‌ای به ارتفاع دو سانتیمتر و آبی رنگ(چنانچه الکل اتانول خالص باشد) ظاهر شده که بعد از ۳۰ ثانیه نیز خاموش خواهد شد.

او گفت: گرمای ایجاد شده طی ۳۰ثانیه سوختن الکل اتانول حدود ۴۰۰۰کیلو کالری است که می‌تواند فضای شش متری را به مدت یک ساعت گرم نگه دارد و چنانچه منفذهای فضای موجود از قبیل در و پنجره بسته باشد افراد تعریق بسیاری خواهند داشت. به گفته «نوری‌الاصل» سوختن «الکل اتانول» هیچ اثر سویی بر روی تنفس افراد نداشته و تنها آنها را در سرمای زمستان گرم نگه می‌دارد.

وی با بیان اینکه کف پناهگاهی که «الکل اتانول» ریخته می‌شود باید سیمان، سنگ و یا مواد دیگری غیر از چوب باشد، خاطرنشان کرد: افرادی که در پناهگاه‌های چوبی مستقرند بهتر است از یک ظرف فلزی برای انجام این کار استفاده کرده و الکل را روی آن بریزند.

«نوری‌الاصل» توصیه کرد: تمام افرادی که تمایل دارند در فصل سرما به کوهستان بروند بهتر است مقداری «الکل اتانول» نیز با خود به همراه داشته باشند.

منبع:ایسنا



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : جمعه 8 شهريور 1392

لوازمی که میبایست همیشه در کوله پشتی وجود داشته باشد

 

لوازمی که میبایست همیشه در کوله پشتی وجود داشته باشد

شاید بگید اخه این همه لوازم به چه دردی می خوره.ولی وقتی در شرایط بد قرار بگیرید اون موقع

متوجه میشید که لوازم وابزاری که دارید چقدر کارایی داره.

البته در زمستان به این لوازم چیزهای دیگه هم اضافه میشه

این رو یادتون باشه که هرگز نمی توانید با طبیعت مبارزه کنید وفقط باید به اون احترام بگذارید وخودتون

رو برای مواقع لوزم اماده نگه دارید اگر باهاش مهربان باشید اون هم با شما مهربان خواهد بود.

 

 

شرح جنس

ردیف

شرح جنس

ردیف

چفیه

31

طناب انفرادی

1

هشت فرود

32

زیر انداز

2

نخ و سوزن

33

کارابین

3

ناخن گیر

34

چراغ قوه

4

سوت

35

ظرف آب(فلزی(

5

شنل بارانی(پانچو)

36

عینک آفتابی

6

دوربین عکاسی

37

کلاه آفتابی

7

بروستیک 28

دستکش پلار

8

خودکار و دفتر یادداشت 29

دستکش 2 انگشتی

9

   

قاشق چند کاره

10

   

پلاستیک (2 متر(

11

   

جوراب(2جفت(

12

   

بند کفش(2جفت(

13

   

شلوار وپیراهن پلار

14

   

کیف کمکهای اولیه

15

   

قند*چای*نمک

16

   

لیوان استیل

17

   

باطری

18

   

فندک +کبریت

19

   

قرص الکل

20

   

کرم ضد آفتاب

21

   

انجیر خشک

22

   

کشمش+ شکلات

23

   

خرما+ نان

24

   

Head Light

25

   

باطری اضافی

26

   

نقشه صعودمسیر

27

   

قطب نما

28

   

موبایل

29

   

شماره اظطراری

30

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 15 ارديبهشت 1392

علامت گذاری خرس برای تعیین قلمرو

علامت گذاری خرس برای تعیین قلمرو



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 1 ارديبهشت 1392

روستای قطرمِ بافق، نگینی در میان دو کوه

 

 

به گزارش روز جمعه ایرنا، روستای قطرم در فاصله 50 کیلومتری جنوب شرقی شهر بافق در دره ای کوهستانی به شکل طولی واقع شده که دو کوه بلند اطرافش به قدری مرتفع و نزدیک به هم هستند که گویی می خواهند یکدیگر را در آغوش بگیرند.

این کوههای بلند هر ساله کوهنوردان و سنگ نوردانی را از سراسر کشور به خود جلب می کند و کوهنوردان برای فتح قله های رفیع آنها راهی این روستا می شوند. وجود کوههای مرتفع و دیوارهای تند کوهستانی این روستا را مساعد برای کوهنوردی و سنگ نوردی کرده است.



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 19 فروردين 1392

خلاصه‌ي كتاب دانستني‌هاي مار

ادامه مطلب رو بخوانید

دانستني‌هاي مار

در مطلب زير (با كمي ويرايش ادبي) سعي شده است كه آنچه كه درباره‌ي مار براي كوه‌نوردان و طبيعت‌دوستان آموزنده است و نقش پيشگيري و اطلاعات عمومي دارد آورده شود. البته در بخشهاي انتهايي كتاب مواردي درباره‌ي كمكهاي اوليه نيز آورده شده كه به جهت بعضي ابهامات موجود در آن، ترجيح داده شد كه از ذكر آنها خودداري شود.

 

  1. مارهاي سمي معمولاً دمهاي كوتاهي دارند، و به همين دليل توان تعقيب طولاني شما را ندارند.
  2. مارهاي سمي معمولاً شب‌ها از لانه‌ي خود خارج مي‌شوند.
  3. زبان مار آلتي است براي جفت‌يابي و رديابي طعمه و به هيچوجه نيش مار ارتباطي با آن ندارد.
  4. خطرناكترين مارهاي دنيا عبارتند از: تايپان استراليا، شاه كبري آسيا، مامباي سياه آفريقا و زنگي آمريكا
  5. مارها يك روز غذا مي‌خورند و 15 روز به هضم آن مي‌پردازند.
  6. مارهاي غير سمي معمولاً چابكتر از مارهاي سمي هستند.
  7. 70 درصد گزيدگيها در زير زانو مي‌باشد.
  8. كوبيده سير، تنباكو و نمك مي‌تواند در دور كردن مارها موثر باشد.

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 18 فروردين 1392

صاعقه زدگی در کوهستان را جدی بگیریم

 

Lightning 1

انجمن پزشکی کوهستان ایران: با توجه به شروع فصل بهار و اجتناب ناپذیری کوهنوردی و طبیعت گردی در این فصل زیبا، و با نظر به اینکه شرایط جوی و آب و هوا در این فصل بسیار متغییر می باشد، بر خود لازم میدانیم گزیده ای در مورد (صاعقه زدگی) را از کتاب: (مجموعه ای از اطلاعات پزشکی، بیماری ها، امداد و نجات برای کوهنوردی و سفر در طبیعت) نوشته: دکتر حمید مساعدیان، را برای شما عزیزان ارائه کنیم. امیدواریم این مطلب مورد استفاده شما کوهنوردان و طبیعت دوستان گرامی قرار گیرد.

تعریف

• صاعقه زدگی ورود جریان بسیار قوی برق یا الکتریسیته ساکن به بدن در زمان بسیار کوتاه است.

مکانیسم صاعقه

• تخلیه الکتریکی در زمان کوتاه و ولتاژ بسیار بالا در اثر برخورد ۲ توده هوا با بار مثبت و منفی.

گونه‌های مختلف برخورد با صاعقه

• برخورد مستقیم
• برخورد القائی در محل اصابت
• جریان زمینی

آسیب‌های ناشی از برخورد مستقیم صاعقه

Lightning 2

• انقباض عضلانی ناگهانی، پارگی عروق، شوک و افزایش سموم بافت‌های بدن
• آسیب عضلانی و نارسایی کلیه
• وقفه در دستگاه تنفسی و قلب، انقباض عروقی (عرق سرد)
• افزایش فشار خون بطور موقت
• سکته قلبی، انسداد عروق و ترومبوز (بروز لخته‌های خونی در عروق)
• آسیب ارگان‌های شکمی، پارگی طحال و کلیه (موارد نادر)
• آسیب سیستم مغز و نخاع
• آسیب روانی (شایع)
• آب مروارید چشم
• آتروفی عضلات
• پارگی پرده گوش

روش پرهیز از اصابت مستقیم

• مخروط امنیت را حفظ کنید:

Lightning 3

• زمان رسیدن صاعقه را ارزیابی کنید. (پائین‌تر توضیح داده شده است)
• در مسیر جنگلی در میان کوتاه‌ترین درخت‌ها بایستید. (از تک درخت‌های بلند پرهیز کنید)
• از لبه پرتگاه‌ها پرهیز کنید.
• از قله‌ها پرهیز کنید.
• در داخل دره‌ها پناه بگیرید.

علائم وجود جریان القائی در محل (ناشی از تخلیه الکتریکی ضعیف)

• توجه کنید که آیا بوی (اوزون) به مشام می‌رسد؟
• آیا صدای تخلیه الکنریکی (وزوز) به گوش می‌رسد؟

روش پیشگیری

• از عینک فلزی استفاده نکنید.
• به لوازم فلزی دست نزنید.
• از قرار گرفتن روی تپه، مناطق باز و مسطح پرهیز کنید.

جریان زمینی (عبور جریان از نزدیکی فرد)

• در این نوع برخورد، جریان از بدن فرد (یا از نزدیکی بدن فرد) رد می‌شود، به صورت عبور از دست به دست و از سر به پا، به عنوان هادی رد می‌شود.

Lightning 4

روش پرهیز از جریان زمینی

• از غارهای کوچک دوری کنید.
• از فرورفتگی‌ها پرهیز کنید.
• از سطوح مرطوب، گیاهان خیس، چاله‌های آب و شکاف‌ها پرهیز کنید.
• از تماس با دیوار، صخره و سنگ‌ها اجتناب کنید.
• در هنگامی که داخل اتومبیل قرار دارید، بهترین مکان برای جلوگیری از صاعقه زدگی داخل اتومبیل است، از خودرو خارج نشوید.

محاسبه فاصله رعد و برق تا فرد

• سرعت نور صاعقه = ۳۰۰.۰۰۰ کیلومتر در ثانیه
• سرعت صدای صاعقه = ۳۳۰ متر در ثانیه
• به محض دیدن نور صاعقه شروع به شمارش ثانیه‌ای کنید، از ۱۰۰۱، ۱۰۰۲، ۱۰۰۳ شروع کنید. تا صدای صاعقه به گوش شما برسد. تعداد ثانیه‌هایی را که شمردید در عدد ۳۳۰ ضرب کنید، عدد بدست آمده فاصله شما با توده هوای متغیر (به متر) را نشان می‌دهد.

اقدامات احیای فرد مصدوم

• بررسی وضعیت قلب و ریه و اقدام به CPR
• مراقب آسیب رسانی در حین کمک باشید. (در اثر حرکت دادن فرد احتمال شکستگی و قطع نخاع وجود دارد)

******

پی نوشت: بیاد کوهنورد و دوست عزیز محمد سعادتی، که در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ در ارتفاعات دارآباد به توچال به همراه همنوردش خانم شیرین فرهی دچار سانحه صاعقه زدگی شدند. روحشان شاد و یادشان گرامی توضیحات بیشتر

 

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 18 فروردين 1392

فواید حرکات کششی وفواید گرم کردن و فواید سرد کردن
 

 

فواید حرکات کششی :

۱- جلوگیری از آسیب دیدگی

۲– جلو گیری از سخت شدگی ماهیچه ها

۳-جلوگیری از گرفتگی عضلات

4- جلو گیری از احساس درد در ماهیچه

۵ – افزایش انعطاف پذیری

۶– به حرکت در آوردن تمام قسمتهای یک ماهیچه

۷ - افزایش دامنه حرکتی

۸ -– افزایش برد در مهارت خاص

۹ -بهبودو تسریع در امر کارهای طاقت فرسا

۱۰ - اجرای بهتر مهارت

##########

فواید فیزیولوژیکی گرم کردن:

 

۱-افزایش نیازهای متابولیکی :

- افزایش سوخت و ساز

- افزایش انتقال میوگلوبین به عضلات در حال فعالیت

- افزایش مصرف اکسیژن

- اجرای جسمانی کارآمدتر و موثرتر

- بهبود جریان خون قلب

۲ -جلو گیری از تجمع اسید لاکتیک و خستگی زود هنگام ( با افزایش جریان خون ، اکسیژن و مواد غذایئ درعضلات ، مواد دفعی از جمله اسید لاکتیک با سرعت بیشتری از عضلات خارج می شوند .)

۳ -افزایش تدریجی دمای عضلات :

- افزایش قابلیت کشش و انعطاف پذیری عضلات

- کاهش احتمال آسیب دیدگی و صدمات ورزشی

- کاهش کشیدگی بیش از حد عضلات

– کاهش گرفتگی عضلات

- جلوگیری از افزایش ناگهانی فشار خون و حرارت بدن

– افزایش کارآیی مکانیکی عضلات

– کاهش مقاومت چسبندگی

۴- افزایش سرعت انتقال پیامهای عصبی:

- اجرای بهتر مهارت

– افزایش سرعت انقباض و استراحت عضله

۵- نمایان شدن مشکلات عضلانی و قلبی و تنفسی

۶-افزایش تدریجی درجه حرارت بدن

۷ – آماده سازی ذهن ورزشکار

 

##########

 

فواید فیزیولوژیکی سرد کردن:

 

1- دفع سریعتر اسید لاکتیک و کاهش خستگی

2- کاهش ضعف و سرگیجه احتمالی بعد از تمرین با افزایش بازگشت وریدی خون ( از سیاهرگهای عضلات )

3- کمک به کاهش آدرنالین خون

4- کاهش تدریجی درجه حرارت بدن

5- کاهش گرفتگی و درد عضلانی

 

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 15 فروردين 1392

اهميت وجودي باطوم در پياده روي و صعود هاي ورزشي

 

اهميت وجودي باطوم در پياده روي و صعود هاي ورزشي:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: گر چه نقش كسب آمادگي جسماني و توان مناسب جهت هر گونه حركت در کوهنوردی غیر قابل بحث است اما در عین حال ساختار بدن انسان ممکن است در معرض شرايط و فشارهای سخت و طبیعی قرار گیرد ، مقدار وزن تشكيل دهنده بدن انسان بهمراه کوله پشتی ، فشار چشمگيري را بر روی زانوها ، پاها ، رانها و ستون فقرات وارد می نمايد که عموما" تورم مفاصل و دیسک کمر از نتایج آنها هستند. تعداد کوهنوردانی که از به درد زانو و ناراحتی کمر دچار هستند ، بسيار است و نباید آنها را کم اهمیت تلقی کرد و به سادگي از كنار آنها گذشت.

بنابراین بیشتر کوهنوردان و راهپیمایان خود را با باطومهای اسکی يا در موارد عدم دسترسي به اين نوع ابزار با چوب دستي مجهز می کنند ، قطعا" استفاده تنها از باطومها در پیاده روی و کوهپیمایی نمی تواند جلوي آسیب ها و صدمات وارده به زانوها و مفاصل را بطور كامل گرفته و جبران عوارض آن را نمايد اما برای جلوگیری و کاهش اينچنین صدماتي در آینده میتواند مفید و كارساز باشد.

در هر بار استفاده از باطوم 5 تا 8 کیلوگرم از سنگینی قسمتهای پایین تر بدن از جمله زانوها و ساق ها کاسته میگردد که در مجموع معادل 13 تن در طول یک ساعت پیاده روی زمین صاف و هموار میباشد ، ضمن اينكه اين مقدار در هنگام پایین آمدن از سرازیری به 34 تن میرسد. انتقال فشار از قسمتهای تحتانی به قسمتهای فوقانی بدن علاوه بر حفاظت از مفاصل ( زانوها ) باعث پخش فشار یکنواخت به نواحي مختلف میگردد که ماحصل آن وارد آمدن فشار كمتر و احساس خستگی در بدن كوهنورد مي باشد. این یک حقیقت قابل توجه است که اگر در طول زمان یک برنامه متوسط با 4 ساعت صعود و 3 ساعت فرود از باطوم استفاده شود ، کاهش فشار وارده بر اندام تحتانی بدن بطور تقریبی به اندازه 200 تن محسوس مي باشد.

منبع: اینترنت - انجمن پزشکی کوهستان ایران



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 12 اسفند 1391

در کوهستان چه بپوشیم؟؟؟؟؟

 

در کوهستان چه بپوشیم:


 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: پوشيدن لباس را می توان به 4دسته تقسیم نمود که 2 دسته از آن پوشاک اولیه که به شرایط آب و هوایی بستگی دارد و 1 دسته از آن پوشاک ثانویه که پوشاک اضافی و ضروری به حساب می آیند که در هر شرایطی باید آن ها را به همراه داشته باشیم البته اين نوع لباس پوشيدن به قدرت و توانايي فرد و در چه فصلی و به چه ارتفاعی رفتن بستگی دارد.

1 .كوهنوردي در هواي گرم: زیر پوش نخی- تیشرت آستین دار -شلوار کتان . همیشه دو عدد تیشرت به همراه داشته باشید که در صورت عرق کردن ، خیس شدن آن را عوض کنید.

2. كوهنوردي در هواي خنك : زیر پوش نخی- تیشرت آستین دار -شلوار کتان همیشه دو عدد تیشرت به همراه داشته باشید که در صورت عرق کردن ، خیس شدن آن را عوض کنید + گتر کوتاه (شن اسکی و گلی) + پانچو (بارش ناگهانی باران) + یک سری البسه اضافی که برای مثال داشتن بادگیر و شلوار دو پوش که از جنس شمعی یا پلیستر است برای تمام فصول مناسب می باشد

3.كوهنوردي در هواي کمی سرد: بلوز استرچ-شلوار استرچ-پیراهن وشلوار پلار معمولی -کلاه پلار -دستکش بافتنی پشمی یا پلار – جوراب بافتنی پشمی



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 8 اسفند 1391

راهنماي كرامپون

 

راهنماي كرامپون

كرامپون: ابزاري است كه براي نصب به زير كفش ها هنگام پياده روي و صعود طراحي شده و به طور ويژه براي استفاده روي برف و يخ ساخته شده است. كرامپون از صدمه به پا و كفش جلوگيري و كشش بهتري را روي سطوح لغزنده ايجاد مي كند.

كرامپون:

كرامپون هانيروي قابل توجهي را براي كمك به هدايت درعوارض ضخيم و متراكم تامين مي كنند.

برخي كرامپون ها انعطاف ناپذير و برخي انعطاف پذير هستند، انتخاب آنها بستگي به نوع كفشي دارد كه مي يپوشيد. برخي از آنها داراي امكانات خاص مقابله با برف اس مثل بشقابك هاي جلوگيري از توده شدن برف كه از پلاستيك ABS ساخته شده و از توده شدن برف زير كرامپون ها جلوگيري مي كنند. كرامپونهايي هم هستند كهخ براي صعودهاي خاص طراحي شده اند و داراي شاخك هايي هستند كه در شكاف هاي كوچك كوه قرار مي گيرند و يا شاخكهاي جلوي آنهامي توانند يح هاي فشرده رابشكافند و در آن فرو روند.

سازگاري كرامپون و كفش- انتخاب

كرامپون ها انعطاف ناپذيري و انعطاف پذيري متنوعي دارند. اگر كرامپوني را انتخاب كنيد كه سفتي و انعطاف آن درست نباشد مثلا كفشي بپوشيد كه فني نباشد يا زيدي انعطاف پذير باشد كرامپون شما متلاشي خواهد شد.

همين طور اگر كرامپون ها برايكفش ها بزرك باشد پاها تعيير وضعيت پيدا كرده و اين مي تواند از سويي خطر افرين و يا در خفيف ترين شكل به قوزك ها آسيب برساند.

آيا كفش كوهنوردي داريد؟

اگر كفشي نداريد و مي خواهيد كرامپون ها را بعدا خريداري كنيد در اين صورت كفشي كه نياز داردي نوع B2 خواهد بود. اين كفش انعطاف پذيري زيادي دارد و ميتوانيد كرامپون هاي نوع C1 , C2 را روي آن بپوشيد و به شما امكان مي دهد سبك صعود خود را قبل از رفتن به سراغ كفش كوهنوردي نوع B3 آزمايش كنيد.

اگر در اين مورد شك داريد اطلاعات بهتر را مي تواندي از متخصصان و مربيان مجرب كسب كنيد آنها خوشحال مي شوند در مورد بهترين نوع كرامپون و كفش براي مسيري كه قصد صعود داريد به شما مشاوره بدهند

رده بندي كرامپون ها

كرامپون نوع C1

C1 اشاره به نوع انعطاف پذيري كرامپون دارد كه مناسب كفش رده  B1 است.

كرامپون نوع C2

C2 اشاره به نوع انعطاف پذيري كرامپون داردكه مناسب كفش رده  B2 است.

كرامپون نوع C3

C3 اشاره به نوع انعطاف پذيري كرامپون داردكه مناسب كفش رده  B3 است.

به خاطر سپردن نوع كرامپون موردنياز

·    به ياد داشته باشدي كه رده انعطاف پذيري كرامپون ها وكفش ها از B ،(1) C شروع مي شود.... و ميزان انعطاف پذيري (C2)(B2) كمتر و (B3) (C3) سفتي نهايي آنهاست كمي مانند انساني كه پيرتر مي شود.

·          كفش هاي نوع B  زيادي انعطاف پذير هستند، به جاي آن YAKTRAX را امتحان كنيد.

·          كفش هاي B1  تنها يك نوع كرامپون C1 مي خواهند.

·          براي كفش هاي B2  مي توانيد C1و C2  انتخاب كنيد.

·          براي كفش هاي رده B3  مي توانيد هر كدام از كرامپون هاي C1,C2,C3 را انتخاب كنيد.

كفش ها

B1=C1

B2=C1 OR C2

B3=C1,C2 OR C3

CRAMPON FITTED BOOT RATINGS

 

كفش هاي رده B

اين نوع كفش ها با كرامپون سازگاري ندارد نمونه اين نوع كفش ها، كفش هاي پياده روي است كه بسيار انعطاف پذير و از جنس پارچه هستند.

 كفش هاي رده B1

كفش هاي B2  كفش هايي نيمه سفت هستند كه بهكرامپون هاي C1 يا C2 ( انعطاف پذير يا نيمه سفت ) سازگارند و براي مسيرهاي تابستاني و مسيرهاي با برف كم مناسبند و براي صعود يخ مناسب نيستند.

كفش هاي رده B3

كفش هاي رده B3 كفش هاي سفتي هستند كه در آ،ها مي توان از هر سه نوع كرامپون C1,C2,C3 استفاده كرد و براي مسيرهاي صعود آلپاين بسيار فني و مناسبند. معمولا بسيار سفت هستند و از چرم يا پلاستيك ساخته مي شوند و بسيار سنگين و داراي زيره سخت تر و وسايل حمايتي براي نوك كفش هستند. كفش هاي B3 معمولا آب نبده شده بوده و براي مسيرهاي تابستان زيادي سنگين هستند.

شاخك هاي كرامپون

شاخك ها همان ميخ ها و نوك هاي تيز كرامپون است كه در طول قسمت هاي عمده آن قرار دارند و در عوارض زمين فرو رفته و به شما امكان حركت مي دهند.

شاخك هاي جلويي كرامپون

·    شاخك هاي جلويي، دو شاخ جلووي كرامپون هستند  كه به طور فعال با شن، سنگ و يخ يا صخره درگير مي شوند.

·          در شرايط صعود سخت و مسيرهايي آلپين به شاخك هاي دايمي جلويي نياز خواهيد داشت.

·    اكثر كرامپون ها براي صعودهاي عمومي دو شاخ جلويي رادارند هر چند رد صعود مسيرهاي فني ممكن است تنها يك شاخ جلويي خوب باشد كه هم وزن آن سبك تر است و هم دقت آن بيشتر

شاخك ها:

بدنه اصل كرامپون

·          كرامپون ها نوعا 10 يا 12 شاخك دارند اما كرامپون هايي با 6 شاخك هم وجود دارد.

·    كرامپون هاي 10 شاخك براي اسفتاده در تركينگ و مسيرهاي عمومي مانند مسيرهاي آلپين تابستاني ايده آل هستند.

·    كرامپون هاي 12 شاخك براي مسيرهاي خاص تر طراحي شده اند مانند شيب هاي يخي كه بايد با آنها بر روي اين مسيرها حركت كرده و بايستيد.

·    كرامپون هيي كه شاخك هيا كمتري دارند مانند كرامپون شش شاخك، آنها مي توانند براي زمستان مناسب باشند اما كمتر از كرامپون هاي 10 يا 12 شاخك كاربرد دارند.

تنظيم شاخك هاي كرامپون

·          اكثر كرامپون ها نوك هاي قابل تنظيم دارند و ميتوانيد مطابق نيازتان جاي آنها را تغيير دهيد.

·    شاخك هاي كرامپون ها به دو صورت ثابت و تنظيم شو هستند كه بسته به اين نوع كيفيت آنها را مدولار و غير مدولار مي نامند.

·    شاخك هاي ثابت يا مدولار كرامپون به كفش هانصب گرديده و به شكلي طراحي شده كه عمرشان طولاني باشد و وقتي به طور طبيعي سايش مي يابند مي توان آنها را تيز كرد.

·    كرامپون هايي كه شاخك هاي آنها را ميتوان جدا كرد يا شاخك هاي غير مدولار عمري طولاني نارندو خطر متلاشي شدن مواد در آنهغا بيشتر است اما مي توانيد كرامپون خود راعوض كنيد.

·    براي مسيرهايي كه عوارض زمين در آنها سخت است كرامپون هاي با شاخك هاي غير ثابت بهترين گزينه هستند.

·          كرامپون براي مسيرهاي متنوع توصيه عمومي

خيلي ساده، هر چقدر كفش كوهنوردي شما انعطاف پذير تر باشد كرامپون شما بايد كمتر فني باشد. اين كار براي جلوگيري از آسيب ديدن پاي شماست و هرگز نبايد شانس خود را در استفاده از نوع اشتباهي از كرامپون امتتحان كنيد.

اين توصيه اي عمومي است زيرا صعود يخ ممكن است عناصري از راهپيمايي مسير برفي و صعود كوه ممكن است عناصري از صعود يك آبشار را هم داشته باشد بنابراين هنگام خريد اگر شكي داريد با يك متخصص خبره مشورت كنيد. يخ نوردي و مسيرهاي خاصي مانند صعود آبشار مستلزم كرامپون هاي سفت فني است.

يخ نوردي و مسيرهاي خاصي مانند صعود آبشار مستلزم كرامپون هاي سفت فني است.

·    راهپيمايي در برف وصعودهاي عمومي مستلزم كرامپون انعطاف پذير و لغزشي است كهاز مواد سبكي مانند آلومينيوم ساخته شده اند.

·    مسيرهاي فني و صعودهاي تركيبي مستلزم كرامپون هاي ثابت و سفت است كه از مواد سنگين تر و با دوامتري مثل فولاد ساخته شده اند.

مواد چهار چوب كرامپون استيل و آلومينيوم

كرامپون هاي فولادي

اين نوع كرامپون ها در عوارض سفت و موانع با دوام و طول عمر بيشتري دارند و اين وضعيت آنها را براي كوهنوردي عمومي و كار يخ نوردي مناسب كرده اما وزن آ،ها زياد است و سنگين هستند.

كرامپون هاي آلومينيومي

وزن اين نوع كراميپون ها از نوع فولادي كمتر است و براي استفاده در صعودهاي آلپين و صعودهاي عمومي مناسب هستند اما دوام آ،ها به ويژه در عوارض صخره اي كمتر از كرامپون هاي فولادي است.

بستنن كرامپون

·          كرامپون ها به واسطه يك اهرم پاشنه اي و تسمه پنجه به پا بسته مي شوند.

·    كفش با گودي پاشنه، اهرم پاشنه را محكم نگه مي دارد تا تا از لغزيدن آن جلوگيري كند و يا اگر كفش شما كمتر فني باشد و داراي گودي پاشنه نباشد كرامپون لغزشي مي تواند به پاي شما كمك كند.

·          تسمه قوزك هم ميتواند در ساختار كرامپون استفاده شود تا نيروي بيشتري به آن بدهد

·    هر چقدر تعداد شاخك هايي كه بايد به صورت فيزيكي آنها را ثابت كند. كمتر باشد لغزش آ،ها راحت تر اتفاق خواهد افتاد لذا كرامپون هاي لغزشي از نظر طراحي ضعيف تر از كرامپون هاي نوع دو كاره يا هيبريد هستند كه هم اهرم پاشنه و هم تسمه پنجه دارند.

·    كرامپون در صورتي كه تنظيم باشد به كفشتان فيكس خواهد شد سپس بايد ابتدا كفش خود را در سطحي تخت بگذاريد تا به شاخ هاي كرامپون آسيب نرسد.

·    دقت كنيد كه جلوي كفش در محفظه جلويي كرامپون قرار گيرد و سپس با استفاده از اهرم پاشنه كرامپون را كاملا ببنديد تا روي كفش محكم و ثابت شود.

·          براي تنظيم و ثابت كردن آن از تسمه و سيستم هاي قفل شونده استفاده كنيد تا پايتان در داخل آن محكم شود.

·          بايد بين سفتي بيش از حد و لي بيش از اندازه تعادل ايجاد كنيد.

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 1 اسفند 1391

نکات مهم در کوهنوردی در زمستان

 

نکات مهم در کوهنوردی در زمستان:
انجمن پزشکی کوهستان ایران: لازمه کوهنوردی فنی در زمستان دقت بیشتر و رعایت نکات ایمنی و همچنین تدارک مناسب است . هنگام بستن کوله خود برای یک برنامه زمستانی ( خواه فنی خواه ساده ) باید به یاد داشته باشیم هیچوقت نمی توان با قاطعیت در زمستان طول یک برنامه را پیش بینی نمود. 

به همراه داشتن لوازم زیر در زمستان در کوله هر کوهنوردی در برنامه های کوتاه ایمنی او را بالا می برد: 

البسه و ابزار رايج كوهنوردي
 

•فلاسک مناسب با روکش : یک نوشیدنی گرم می تواند در شرایط بد نیرو و انرژی شما را به حد چشم گیری بالا ببرد (حتي بعضي مواقع مرز بين مرگ و زندگي، يك نوشيدني گرم است). حتما فلاسک خود را داخل یک کاور فوم عایق و یا حد اقل یک جواب پشمی مناسب قرار دهید . این کار گرمای فلاسک شما را تا مدت زیادتری حفظ می کند. (بسياري به اشتباه از همراه داشتن آب جوش با اين نظر كه بعدا آب را جوش مي آورند از حمل آن خودداري مي نمايند ولي توجه داشته باشيد كه در بسياري از مواقع موقعيت مناسبي براي جوش آوردن آب نيست.) 
یک وعده اضافه غذای کنسروی : مدت برنامه شما هر چه باشد یک وعده غذا بیشتر با خود به مراه ببرید. وجود یک کنسرو چندان کوله شما را سنگین نمی کند اما اگر لازم شد می تواند انرژی کافی برای فعالیت را به ما بدهد.


 
 
قمقه آب بزرگتر: در زمستان بدن کوهنورد بسیار بیشتر عرق می کند( هر جند این امر خیلی محسوس نیست ! ) اما نوشیدن آب کافی می تواند روند چرخش خون شما را مناسب تر نماید. به ياد داشته باشيد كه كم آبي مي تواند باعث تسهيل يخزدگي اعضا و نيز سرمازدگي عمومي بدن شود. 
 

•دستکش و کلاه اضافه : اگر در طوفان مدت زیادی مجبور بودید از سنگ ها صعود کنید یا تبر یخ در دست داشته باشید کم کم دستکش شما یخ می زند. آن را قبل از اینکه دستانتان سرد شوند با جایگزین خشک تعویض کنید. می توانید دستکش یدکی را داخل لباس خود بگذارید تا با دمای بدن شما گرم شود.
 

•یک چراغ قوه مناسب : بهمراه داشتن یک چراغ قوه مناسب سبک همواره در تاریکی زود رس زمستان چاره ساز بوده است . قبل از عزیمت به کوه باتری را مورد بازبینی قرار دهید. همراه داشتن باتري اضافي هميشه اطمينان بخش خوبي است 
 

•پریموس و ظرف : فلاسک شما هر چقدر خوب باشد باز ظرفیت محدودی دارد. بهمراه داشتن چراغ گاز مناسب در بیتوته های اجباری می تواند کارساز باشد. اگر از مدل های گازی استفاده می کنید با خود یک یا دو شمع بهمراه ببرید . گاز در سرما یخ می زند و حرارت شمع در زیر آن می توان به توان حرارتی آن کمک کند. 
 

•یک زیر انداز با اندازه مناسب : اگر مجبور به بیتوته شدید یک زیر انداز عایق بخوبی مانع تماس بدن شما با زمین و در نتیجه حفظ دمای بدن شما می شود. 
 

•قطب نما: حتی اگر نقشه مناسب از منطق ای که قصد صعود از آن دارید در دست نباشد در شرایط برف گیجه (whiteout) که مه و طوفان دید شما را به صفر کاهش داده دانستن جهت شمال می تواند راهگشا باشد. 
 

•لباس گرم اضافه: هیچگاه به لباسی که حین صعود به تن دارید اکتفا نکنید. این لباس حین صعود بعلت تعریق بدن نمدار می شود و هنگام استراحت شما را سرد خواهد کرد. بهم همراه داشتن کت پر - نیم کت و یا یک دست بالاپوش پلار مناسب می تواند در زمان ایستادن و استراحت شما را به خوبی گرم کند.
 


•روکش دستکش: دستکش های پلار و پشمی در هر حال خیس می شوند. یک جفت روکش دستکش می تواند دستکش های زیری شما را مدت بیشتری گرم نگاهدارد. 
 


•یک جفت جورب اضافه : در صورت خیس شدن جوراب ها می تواند شما را گرم کند و همچنین در هنگام بیتوته ( بیواک) اگر شرایط اجازه بدهد تعویض جوراب تا حد زیادی شما را گرم می کند. توجه داشته باشيد كه از پوشيدن جوراب نخي و پنبه اي (مثل جورابهاي شهري يا جورابهاي حوله اي) اكيدا پرهيز كنيد چرا كه نخ (پنبه) رطوبت ناشي از عرق پاي شما را در خود نگه مي دارد و ظرف چند ساعت در نوك پاي خود احساس سرما خواهيد كرد. در شرايط بحراني مي تواند يخزدگي انگشتان پاي شما را تسهيل نمايد. 
 

•عینک مناسب: عينك شما بايد مانع از ورود اشعه مضر uv به چشم شما گردد و اين موضوع در ارتفاعات بالاتر اهميت بيشتري پيدا مي كند. چراكه ميزان اشعه با افزايش ارتفاع بصورت تصعدي زياد مي شود. همچنين عینک زمستانی در کوه باید دارای حفاظ دور چشم برای جلوگیری از نفوذ باد و بوران باشد. در شرايط بسيار سرد و كولاك بايد از عينكهايي با لنز دوجداره استفاده كنيد تا مانع از يخ زدن آن گردد. 
 

•طناب انفرادی و کارابین : به هر حال کاربرد خاص خود را دارند. و اگر روزی مورد نیاز باشند و در کوله نباشد به ارزش آن پی می بریم !! 
 

•نیمه یخ شکن : بسیاری از معابر کوهستانی ایران بخوصو در روزهای جمعه بعلت تردد بسیار لغزنده است . بهمراه داشتن و استفاده از آن آن بخصوص در صبحدم و غروب می تواند جلوی سر خوردن را بگیرد. 
 

•باتوم راهپیمایی: وسیله سبک و کارا در برف کوبی و همچنین بیمه کننده دراز مدت سلامت زانوهای شما. آنرا هیچگاه از فهرست لوازم خود حذف نکنید. همچنين در حوادث مي تواند نقش برانكارد را نيز بازي كند 
 
•سوت : برای پیام دادن به دیگران در هنگام مه و برف گیجه هیچ وسیله ای بهتر از آن اختراع نشده است . توجه کنید سوتی که بهمراه می برید از آن دسته سوت های موسوم به پیش آهنگی باشد که داخل آن مانند استوانه ای تو خالی است. مدل های دیگر سوت در سرما یخ می زند! 
 

قبل از حرکت تمام زیپ ها ، بست ها و سگگک های کوله پشتی - گتر - لباس های بادگیر خود را چک کنید و از صحت عملکرد آن ها مطمئن شوید. (همراه داشتن يك سكگ اضافي براي قسمتهاي مهم كوله پشتي -مثل كمر- مي تواند شما را از دردسر زيادي نجات دهد) 
 

همچنین بازبینی کفش قبل از صعود و ترمیم آسیب های احتمالی آن خالی از فایده نخواهد بود. 
 

به همراه داشتن 20 تا 30 متر "نیم طناب " می تواند در مکان ای لازم حمایت مناسب را برای نفرات ضعیف تر مهیا کند. با یک کلنگ و استفاده از کارابین می توان در یک شیب تند نفرات را به سرعت حمایت نمود. ( توجه داشته باشید نقش این حمایت بیشتر جنبه روانی دارد.).
 
منبع: وبلاگ گروه امداد و نجات کوهستان

 

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391

حرکات به روایت تصویر - شکم - پهلو - باسن

 

 

حرکات به روایت تصویر - شکم - پهلو - باسن

 

 

کشش همسترینگ روی توپ

 

کشش همسترینگ سیم کش

 

کشش همستینگ از پشت تک پا

 

کشش همسترینگ خوابیده

butt booty exercises photos 

چرخش کمر با میله نشسته

abs abdominals exercises photos 

چرخش شکم با وزنه روی زمین

abs abdominals exercises photos

 

پهلو دمبل تک

abs abdominals exercises photos 

کشش پهلو ها خوابیده

abs abdominals exercises photos 

زیر شکم چرخشی پا متناوب

abs abdominals exercises photos 

جمع کردن همزنان دست و پا

abs abdominals exercises photos 

شکم نیمه پا جمع روی توپ یا میز

abs abdominals exercises photos 

شکم نشسته با ماشین

abs abdominals exercises photos 

پیاده روی خوابیده !!

abs abdominals exercises photos 

زیر شکم روی پارالل ( خلبانی )

abs abdominals exercises photos 

زیر شکم آویزان از بارفیکس پا 90 درجه

abs abdominals exercises photos 

زیر شکم روی میز ساده با پاهای صاف

 

زیر شکم روی میز ساده

 

زیر شکم روی میز شیب دار

abs abdominals exercises photos 

شکم روی میز شیب دار

abs abdominals exercises photos 

زیر شکم با پاهای 90 درجه روی زمین

abs abdominals exercises photos

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 25 دی 1391

مراحل نرمشهای صحیح

 

 

نرمش صحیح

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگ بر روی لینک زیر کلیلک کنید

 

http://www.parnevis.com/admin/uploads/sport/3002930046_1c7781153e_o.jpg



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 25 دی 1391

تمرین های قدرتی

 

تمرین های قدرتی

 

 

صندلی پایه.تقویت عضلات در شکم و ران ها

 

تقویت عضلات بالای بازو

 

تقویت مچ پا و عضلات ساق پا

 

تقویت عضلات شانه

 

تقویت عضلات پشت بازو

 

ورزش برای پشت بازو

 

تقویت عضلات پشت ران استفاده از وزن مچ پا

 

تقویت ران و ماهیچه های لگن


 

 تقویت عضلات شانه

 

تقویت عضلات در مقابل ران و ساق پا.

تقویت باسن و عضلات پایین پشت

 

   



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 25 دی 1391

حمل مجروح د رمعابر کوهستانی

 

     حمل مجروح د رمعابر کوهستانی

تعریف

ممکن است در یک برنامه کوهپیمایی یک نفر از اعضای گروه از ناحیه ی پا صدمه ببیند که راه رفتن را برای او مشکل سازد. بنا به شرایط موجود با رعایت کامل مسائل ایمنی و در حالیکه مطمئن شویم خطری مصدوم را تهدید نمی نماید، از روش های زیر برای حمل مصدوم تا نزدیک ترین جایی که بتوان به نیروهای امدادی دست پیدا کرد، استفاده می کنیم.

سعی کنید همیشه در زمان اتفاق حادثه از نیروهای امدادی کمک بگیرید. ردر جاییکه دسترسی به هیچ جا نداشته باشید و هیچ خطری مصدوم را تهدید نمی کرد می توانید خودتان مجروح را حمل کنید . برای این کار همیشه یک طناب 20 متری که منظم حلقه شده باشد و دارای گره محکم باشد داشته باشید. دو قطعه طناب انفرادی داشته باشید تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنید.

حمل مجروح د رمعابر کوهستانی

 

روش حمل یک نفره با حلقه طناب

روی طناب یک بالشت نرم قرار دهید تا مصدوم راحت تر روی طناب بنشند.

 

روش حمل یک نفره با طناب انفرادی و چوب

از زیر انداز یا کیسه خواب روی چوب استفاده کنید تا بستری نرم به و جود آید.

 

 

روش حمل دو نفره با یک حلقه طناب

 

روش حمل دو نفره با یک حلقه طناب

یک بالشت نرم روی طناب قرار دهید سپس مصدوم را روی آن بنشانید و مجروح دو دست خود را روی شانه حمل کننده ها قرار می دهد.

 

 

روش حمل دونفره با دو طناب انفرادی

 

روش حمل دونفره با دو طناب انفرادی

یا کوله پشتی که چوب از میان طناب ها یا بند های کوله عبور می کند، بهتر است روی چوب بالشتک نرم قرار دهید تا مصدوم احساس ناراحتی نکند.

 

حمل با برانکارد به طریقه نشسته توسط سه نفرحمل با برانکارد به طریقه نشسته توسط سه نفر

در این روش آستین های یک بادگیر را داخل آن قرار می دهیم و چوب یا دیرک های چادر را از آستین ها عبور می دهیم . حمل کننده که در جلو قرار دارد کوله پشتی را می پوشد و سر چوب ها را داخل بند کوله پشتی قرار می دهد، مصدوم پشت به پشت حمل کننده جلویی می نشیند و هر کدام از دو نفر باقیمانده دیرک ها را می گیرند . این حمل خوب صورت می گیرد به شرط اینکه نفر جلو بتواند جلوی خود را ببیند.

 

 

حمل با برانکارد به طریقه خوابیدهحمل با برانکارد به طریقه خوابیده

در این روش دو یا سه بادگیر را مانند روش قبل آماده کرده و دو دیرک یا چوب بلند یا باتون از آن عبور می دهیم با این برانکارد با تعداد شش نفر حمل کننده ، به راحتی می توان مصدو م را حمل کرد.

 

ساختن برانکارد با یک حلقه طناب

در قسمت A از گره رکابی استفاده می شود.

در مرحله سوم ساخت برانکارد طناب را از حلقه های گره ها عبور داده و در نهایت به همدیگر گره دو سر طناب بزنید.

ساختن برانکارد با یک حلقه طناب
  



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 23 دی 1391

پزشکی کوهستان و زنان

 

 

پزشکی کوهستان و زنان


گردآوری: دکتر سعید بهالو

کوه نوردی برخلاف بسیاری از رشته های ورزشی دارای طیف و تنوع وسیعی می باشد؛ از کوه پیمایی ساده روزهای تعطیل تا هیمالیانوردی و درگیری با سنگ و یخ، که بر اساس نوع فعالیت کوه نوردی تاثیرات فیزیولوژیک و جسمی و روانی این ورزش بر افراد می تواند بسیار متنوع باشد.


در پزشکی کوهستان آنچه بیشتر مورد توجه قرار می گیرد تاثیر ارتفاع و فعالیت شدید در ارتفاعات بالا بر جسم و روان افراد می باشد که این تاثیرات در زنان با توجه به ویژگی های خاص آنها بررسی می گردد.


بطور کلی زنان 5/65 درصد قدرت بدنی مردان را دارا هستند. این میزان در اندام فوقانی 50 درصد و در اندام تحتانی 60 تا 70 درصد می باشد. اگر قدرت بدنی را براساس توده خالص بدنی (بدون احتساب چربی بدن) بسنجیم زنان در اندام تحتانی گاه حتی کمی قوی تر از مردان نیز می باشند. با بررسی نوع فیبرهای عضلانی زنان و مردان ، بیشتر بودن استقامت عضلانی زنان توجیه پذیر خواهد بود به طوری که عضلات زنان نسبت به خستگی مقاوم تر بوده و باعث بهتر شدن عملکرد زنان نسبت به مردان مثلا در دویدن در مسافت های بالای 42 کیلومتر می شود.


برخی تحقیقات بیانگر بالاتر بودن اشباع اکسیژنی خون زنان در ارتفاعات بالا نسبت به مردان در همان ارتفاع بوده است که این تفاوت بویژه در دوره قبل از یائسگی باعث بروز کمتر بیماری مزمن ارتفاع در زنان می شود. همچنین در مطالعه ای در دماوند ، میزان بروز بیماری حاد ارتفاع در زنان کوهنورد بسیار کمتر از مردان بوده است (برخلاف هیمالیا) که می تواند به دلیل آمادگی جسمی بیشتر زنان کوهنورد قبل از اقدام به صعود دماوند باشد. موارد فوق می تواند بیانگر توانمندی جسمی زنان در پرداختن به رشته ورزشی کوه نوردی باشد.


درحدود 25 تا 30 درصد وزن زنان را چربی تشکیل می دهد در حالی که این میزان در مردان 10 تا 14 درصد است. با توجه به فیزیولوژی بدن زنان و خونریزی های طبیعی ماهیانه، شیوع کم خونی ناشی از فقر آهن در زنان بسیار زیاد می باشد و نیز تغییرات هورمونی ماهیانه در زنان باعث افت توان روحی اغلب زنان در برخی روزها می شود. همچنین تاثیرات ارتفاع و کاهش اکسیژن بر زنان در دوران بارداری حائز اهمیت می باشد. مواردی که ذکر گردید می توانند جزو محدود کننده های فعالیت زنان در رشته کوه نوردی باشند.


علی رغم تاثیر کوه نوردی سنگین همانند دیگر رشته های ورزشی، در تغییرات هورمونی و ایجاد بی نظمی در دوره های ماهیانه زنان، این امر نمی تواند مانع توصیه این ورزش مفید و مفرح به زنان و دختران شود.
بدیهی است بحث و بررسی جامع موضوعات مطرح شده و نیز دیگر مسائل مربوط به زنان در کوه نوردی فرصت و مقالی بیشتر می طلبد.

 

منبع: پایگاه سابق اطلاع رسانی پزشکی کوهستان ایران

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 23 دی 1391

ورزش هایی که برای شما مفید هستند

 

 

ورزش هایی که برای شما مفید هستند:
شنا كردن اولین گزینه پزشكان است.شنا به جز شنای كرال پشت،برای زانوها بسیار مفید است. علاوه بر شنا می‌‌توان در قسمت كم عمق استخر قرار گرفته و به مدت 15 دقیقه در مسیر عرض استخر راه رفت.این كار موجب می‌‌شود بدون وارد آمدن فشار بر مفصل زانوی مبتلا به آرتروز،
عضلات اطراف زانو تقویت شود تا وزن اندام‌های فوقانی به زانو وارد نیاید.البته امكان این ورزش همیشه مهیا نیست.دومین گزینه پیاده‌روی است.پیاده‌روی فشار زیادی بر زانوها وارد نمی‌كند. پیاده‌روی سریع،اگر قبلا آسیبی در زانوهایتان نداشته‌اید،مشكلی ندارد.اما به زانوهای معیوب آسیب می‌رساند.دوچرخه‌سواری نیز بر روی زانوها فشار زیادی وارد نمی‌كند.به‌طور كلی هرگونه فعالیتی كه فشار كمی بر زانوها وارد كند و یا فعالیت‌هایی كه در آنها شما مجبور نیستید به‌سرعت تغییر جهت بدهید،برای زانوها مشكل‌ساز نیستند.
ورزش هایی که برای شما مضر هستند:
هر ورزشی كه مستلزم خم‌كردن شدید زانوها باشد می‌تواند به زانو صدمه بزند.اگر خم كردن به‌همراه بلندكردن وزنه باشند،فشار مضاعفی به زانوها وارد می‌كند و می‌تواند به زانو آسیب برساند.با این تعریف فعالیت‌های ورزشی كه در آنها خم می‌شوید یا می‌پرید،مثل بسكتبال و فوتبال برای زانوها مضرند.ورزش‌هایی كه در آن حركت‌های خم‌شدن زانوها و فرودآمدن روی پاها به دفعات زیاد انجام می‌شود نیز برای زانوها مضر هستند،تنیس،بدمینتون و فوتبال از این دسته ورزش‌ها محسوب می‌شوند.طناب‌زدن جزء موارد استثنایی است كه به رغم پریدن آسیبی به زانو وارد نمی‌كند.ورزش‌هایی كه در آنها فرد می‌پرد،فرود می‌آید یا در حال دویدن به‌طور ناگهانی تغییر مسیر می‌دهد،فشار خیلی زیادی روی زانوها وارد می‌كند كه ممكن است منجر به آسیب‌ به رباط‌های زانو و به‌خصوص رباط صلیبی قدامی شوند.حتی مقادیر كم این فعالیت‌های ورزشی نیز می‌توانند باعث آسیب به غضروف یا منیسك‌های زانو كه از غضروف آن محافظت می‌كنند، بشود.توجه داشته باشید ورزشكاران حرفه‌ای با گذراندن دوران بدن سازی و تقویت عضلات پا احتمال آسیب دیدگی را كاهش می‌دهند ضمن این‌كه قبل از شروع ورزش نیز بدن خود را بطور اصولی و مناسب گرم می‌كنند، برای همین است كه میزان آسیب در آنها كمتر است، ورزشكاران آماتوریست كه مثلا فوتبال بازی می‌كنند.
 
ورزش اختصاصی :
با چند ورزش می‌‌توان عضلات زانو را به طور اختصاصی تقویت كرد.یكی از این ورزش‌ها،این است كه روی زمین بنشینند و پای خود را دراز كنند و به حالتی قرار گیرند كه به مفصل‌‌شان فشاری وارد نیاید سپس به حالت در جا عضله جلوی ران خود را منقبض كنند و تا 10 شماره به همین حالت نگه دارند.می‌‌توان برای مثال،صبح سه بار،ظهر سه بار و شب هم سه بار این كار را انجام دهید. البته در روزهای ابتدایی بهتر است زیاد به اندام‌های‌شان فشار وارد نیاورید و به تدریج و به صورت هفته‌ای یك بار،شدت یا مدت تمرین را به مقدار 10 تا 20 درصد افزایش دهید.این نوع ورزش برای عضله چهار سر ران یا جلوی ران است.برای پشت ران هم می‌‌توان عضله پشت ران را منقبض كرد و به طور مشابه با تعداد و مدت گفته شده عمل كرد.
منبع:jamejamonline.ir

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 23 دی 1391

انیمیشن حرکات ورزشی برای تقویت عضلات و آب کردن شکم...

 

برای از دست دادن چربی شکم وآب کردن شکم و صاف شدن شکم حرکات زیر را هر روز تکرار کنید.

در ابتدای شروع تمرینات بهتر است هر کدام را 5 تا ست 10 تایی و 

در روزهای بعد با توجه به تقویت عضلات خود می توانید به تعداد انها اضافه نمایید.

روش دوم با استفاده از ثانیه شمار است که برای هر کدام از حرکات از بیست ثانیه شروع و سپس 

زمان ان اضافه نماید.

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم

 

حرکت شکم




:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 23 دی 1391

اصولی که در کوهنوردی باید بدانیم و به آن عمل کنیم

 

اصولی که در کوهنوردی باید بدانیم و به آن عمل کنیم

 


 انجمن پزشکی کوهستان ایران: امروزه کوهنوردی به عنوان ورزشی مفرح در بین علاقه مندان به کوه و طبیعت جایگاه خود را پیدا کرده است . آگاهی داشتن از طبیعت و خطرات آن و چگونگی حفط سلامت خود و همراهان و جلوگیری از آسیب رساندن به محیط پیرامون مان در زمان اجرای برنامه های کوهنوردی و طبیعت گردی به عنوان دغدغه ای در میان دوستداران طبیعت در آمده است .

و یادمان نرود که :
1. کوله پشتی٬ خانه کوچک کوهنورداست.
2. قدمهای خودرا نسبت به شيبها تنظيم کنيد.
3. کوهنوردی ورزش جمعی است از تک روی پرهيزکنيد.
4. تنها به کوه نرويد .
5. درکوه هيچگاه ندويد .
6. نظم طبيعت را بهم نزنيد .
7. گياهان را به آتش نکشيد.
8. به حيوانات آسيب نرسانيد.
9. آب چشمه ها را آلوده نکنيد .
10. هيچگاه کناره چادر آتش درست نکنيد ( جهت باد رادرنظر داشته باشيد )
11. هميشه مقداری آب و مقداری مواد قندی ونمکی همراه داشته باشيد .
12. انرژی خود را تقسيم کنيد ( يعنی وقتی از کوه برمی گردید احساس خستگی وکوفتگی نکنيد )
13. به ستون يک حرکت کنيد (در کوهپيمايی همه به ستون يک و پشت سرهم به فاصله يک متر )
14. در صعود هيچگاه از مسيرهای شنی و بی راهه ها وريزش سنگها استفاده نکنيد.
15. درفرود ازشيبها ٬ ازشن اسکيها وتخته سنگهای کم شيب تا شيب ۶۰ درجه استفاده ميشود.
16. در کوهنوردی اولين اشتباه آخرين اشتباه است ( يعنی ديگر وجود نداريد که اشتباه بعدی رخ دهد) پس مواظب سلامت خودتان باشيد
17. هريک ساعت راهپيمايی پنج دقيقه استراحت کنيد ( کمی نرمش - کمی تغذيه - کمی آب )
18. هرگاه درصعود به نفس نفس افتاديد وحتی دهانتان خشك شده و دچار خستگی زودرس شديد ، بدانید ممکن است علت یکی از موارد زیر باشد ؛

• تند می رويد .
• با دهان نفس می کشيد .
• کوله پشتی سنگين دارید ومنظم نيست .
• با کارهای اضافی يا بيهوده انرژي زيادی را ازدست داده ايد .
• فاصله پاهای شما زياد است .
• درشيبها مستقيم حرکت می کنيد .
• آنقدر لباس پوشيده ايد که بدن نمی تواند تنفس کند.

19. خطرات کوه { طوفان - بوران - صاعقه - بهمن - نقاب برفی - چاله برفی - نداشتن امکانات - اطلاع نداشتن ازموقعيت کوه - سرد شدن زودرس بدن - کوه گرفتگی - ورعايت نکردن اصول ايمنی درکوه
20. درهوای سرد استراحت نشستن خيلی کم داريم بيشترين استراحتها ايستاده و زمان ٬ يک الي دو دقيقه ايی است .
21. نزديک به قله ها هيچگاه شتاب نکنيد ٬ وهميشه جمعی به قله برسيد که بدانيد درجمع کوهنوردی بين افراد ٬ برتری وجود ندارد .
22. تشکيل گروه { درهر برنامه ؛ مسافرت ؛ گردش ؛ کوهنوردی } حتما يک نفر رابه عنوان سرپرست انتخاب وبه دستورات ونکته های او عمل کنيد.
23. درصعودها { سرپرست گروه - مسئول فنی - مسئول تدارکات - مسئول تبليغات - مسئول بهداشت ودرمان } الزامی است.
24. کارت بيمه ورزشی الزامی است.
25. داشتن يک پلاستيک جهت جمع آوری آشغالهای خود تازمان برگشتن به شهر الزامی است (اگراين فرهنگ کوهنوردی همه جا رعايت شود مطمئن باشيد هيچگاه کنارچشمه ها - کنارآبشارها - کنار پناهگاه ها ومسيرها وقله ها ٬ زباله اي مشاهده نخواهيدکرد )
 

تشکر از گروه کوهنوردی اوشیدا



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 21 دی 1391

آموزش سنگنوردي

 

آموزش سنگنوردي

خواص گره كوهنوردي

گره هاي كوهنوردي داراي خواص ذيل است:
1 – در مقابل كشش و ضربه محكم و مقاوم است.
2 – به سادگي زده و با دست به آساني باز مي شود.
3 – هنگام كاربر اثر فشار وارد بر آن باز نمي گردد.
4 – هر قدر فشار بر روي آن وارد شود، محكم تر مي شود
5 – كوچك ، كم حجم و داراي كم ترين شكست را دارد. چرا كه هر شكست طناب، باعث كاهش مقاومت آن مي گردد.

انواع گره ها و كاربرد آن ها

1 – گره هشت ساده Simpe Enght


2 – سردست : اتصال سر طناب به يك نقطه (كم كاربرد است) Over hand


3- هشت يك لا figure of Eight : اتصال سر طناب حمايت به كارابين و صندلي نفر صعود كننده يا به كارگاه


4 – هشت دو لا : اتصال سر طناب فرود به كارگاه .


5 – هشت تعقيب : Retraced figure of Eight


اتصال طناب به صندلي و زدن گره هشت در حلقه اي بسته بعد از زدن گره بايد اندازه آن را تنظيم نمود.
6 – دو سر طناب يك لا fisherman:

 اتصال دو سر طناب هم قطر به يكديگر (كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد)


7 – دو سر طناب دو لا Double fisherman:

اتصال دو سر طناب به يكديگر با ضريب اطمينان بيشتر نسبت به گره دو سر طناب يك لا و اتصال دو سر طناب دو طناب غيرهم قطر با اختلاف قطري برابر حداكثر يك شماره .


8 – تسمه water knot:‌اتصال دو سر نوار (تسمه) :


9- خود حمايت Clove Hittch. Mastwurf :‌

براي ثابت كردن طناب خود حمايت اين گره در محل كارگاه و بر روي كاربين اجرا مي شود.


10 - حمايت Munter Hitch,Hafmastwurf: براي حمايت صعود كننده يا فرود

مورد استفاده قرار مي گيرد. اين گره را در مواقع ضروري مي توان با يك گره ضامن قفل نمود.


11 – پروسك prusik :

براي خود حمايت هنگام فرود به كار مي رود. اين گره كاربردهاي ديگري هم دارد.  

آمادگي جسماني قبل از تمرين عملي:

مربي گرامي توجه كنيد مطمئن شويد كه قبل از شروع كار عملي، شاگردان حتماً با انجام كشش عضلاني آمادگي اوليه را كسب نموده اند.
تمرينات و حركات زير قبل از صعود از سنگ و براي آماده سازي و گرم كردن عضلات شاگردان شما مفيد هستند.
هر روز قبل از شروع كار عملي حتماً اين تمرينات انجام شود تا از احتمال آسيب ديدگي عضلاتي كارآموزان كاسته شود.  

  گيره ها Holds

به كليه عوارض سنگ، اعم از برجستگي يا فرورفتگي كه بتوان در انجام صعود يا فرود از آن استفاده كرده در گيره گويند.
گيره ها انواع و اشكال مختلف دارند كه باعث تغيير سختي مسير صعود مي گردند.  

  انواع گيره ها :

• ناخني 
• انگشتي
• مشتي
• بدون شكل
گيره ناخني : گيره اي است بسيار ريز و كوچكتر از يك بند انگشت كه فقط با نوك انگشتان مي توان آن را گرفت. استفاده از اين گيره مستلزم صرف نيروي فراواني است. گيره انگشتي مي توان آن را گرفت. استفاده از اين گيره مستلزم صرف نيروي فراواني است.
گيره انگشتي : گيره اي است كه يك بند تا دو بند انگشتان دست بر روي آن قرار مي گيرد.
گيره مشتي : گيره اي است كه كل كف دست بر روي آن قرار مي گيرد و مي توانيم در حيني كه گيره در كف دست قرار دارد، دست را مشت كنيم. گيره هاي بدون شكل : اين گيره شكل خاصي نداشته و بايد با كمك نيروي اصطكاك از آن ها استفاده كرد.  

جهت گيره ها

• افقي
• عمودي
• مايل
• معكوس
گيره هاي افقيف عمودي و مايل، داراي زوايا و اشكال مذكور نسبت به سطح افق در روي سنگ هستند.
گيره معكوس : گيره اي است كه در عكس مسير حركت قرار گرفته باشد و در جهت مخالف مركز ثقل بدن به آن فشار وارد شود. به اين ترتيب كه از سمت پايين و در

مسيرهاي رو به بالا بر سطح گيره فشار مي آيد. از اين گيره بيشتر به صورت كششي استفاده مي گردد. از حفره ها و سوراخ هاي سطح سنگ نيز مي توان به عنوان گيره استفاده نمود. نكته مهم در استفاده از اين گونه گيره ها، دقت در شكل لبه آن ها از نظر تيز

نبودن و صدمه نرساندن به انگشتان است.  

قواعد سنگنوردي

سنگنوردي كلاسيك 12 قاعده پايه دارد كه عبارت است از :
1 – بررسي سنگ با نگاه
ابتدا سنگ و گيره هاي آن را به منظور يافتن مسير صعود و فرود، در حد توان، از ابتدا تا انتها و با چشم بررسي و شناسايي مي نماييم. در صورت امكان از سه جهت ( چپ، راست و روبرو) آن گاه دست و پا براي گرفتن گيره هاي انتخاب شده، حركت مي كند.
2 – نقش و وظيفه دست و پا


هنگام صعود، پاها هميشه وظيفه تحمل و جابجايي وزن بدن را به عهده داشته و تعادل بدن را دست ها حفظ مي نمايند. همواره از كشيدن پاها روي سنگ خودداري شود. به جاي انقباض هاي متوالي عضلات از نقش اهرم هاي بدن در صعود استفاده شود.
3 – داشتن سه نقطه اتكا ( دو دست و يك پا يا دو پا و يك دست)


براي بالا بردن توان ايستادگي و حفظ تعادل بر روي سنگ از اين قاعده استفاده مي شود. در صورتي كه كمتر از سه نقطه اتكا بر روي سنگ داشته باشيم ، ميزان مقاومت و پايداري ما بر روي سنگ در برابر لغزش هاي احتمالي كاهش مي يابد.
4 – استفاده از نوك كفش هنگام صعود


قراردادن پنجه پا بر روي گيره، باعث انتقال بيشتر وزن بدن بر سطح گيره پايي مي شود. ضمناً اين عمل باعث ايجاد فاصله مناسب از سنگ و در نهايت داشتن ديد بيشتر مي گردد. در گذرهاي عرضي (Traverse) مي توان به ضرورت محيط از دخل يا خارج پا نيز استفاده كرد.
5 – رعايت فاصله مناسب به منظور داشتن ديد لازم هنگام صعود


رعايت فاصله مناسب به طريقي كه بدن نه بيش از حد نزديك و نه بيش از حد دور از سنگ باشد به طوري كه بتوان به راحتي گيره هاي بعدي را ديد، با نرمي حركت نمود، به

سادگي تغيير جهت داد و مركز ثقل بدن برهم نخورد، از نكات حياتي در سنگنوردي است.
6 – صعود به روش نردباني


در اين روش دست ها و پاها در امتداد طول بدن قرار گرفته و جابجا مي شود. در اين روش هميشه يك پا به حالت مستقيم (پايي كه وزن بدن را تحمل مي كند و پاي ديگر از محل زانو خم و آماده باز شدن است. سپس با تغيير حالت بدن و تعويض اين دو حالت در پاها صورت مي پذيرد الي آخر توجه شود كه زاويه ران زانو ساق پا از 90 درجه بيشتر نشود. در اين طريقه دست ها نيز در طرفين قرار مي گيرد.
توجه به اين نكته ضروري است كه حركت قطري صعود را آسان تر مي سازد و از لولا شدن بدن جلوگيري به عمل مي آورد.
7 – رعايت فاصله مناسب عرضي دست ها و پاها از يكديگرهنگام صعود دست ها و پاها

به حدي از يكديگرباز مي شود كه تعادل بدن به هم نخورد ( تقريباً به اندازه عرض شانه) 8 – قيچي نكردن دست و پا
در حالت قيچي (ضربدر) كردن به دليل تمايل وزن بدن به سمت مخالف گيره هايي كه دست ها و پاها گرفته اند. توان ايستايي بسيار كمتر مي شود. اين وضعيت احتمالاً باعث بر هم خوردن تعادل خواهد شد. به همين دليل، اين امر احتياج به تمركز و تمرين زيادي

دارد.
9 – قرار گرفتن طناب حمايت در بين دست ها هنگام حمايت از بالا
هنگام صعود بايد طناب حمايت از ميان دست ها قرار گيرد تا باعث به هم خوردن تعادل

نشود، در گذر عرضي طناب در سمت سنگ و مخالف جهتي كه حركت مي نماييم قرار مي گيرد. لازم به تذكر است كه درحالت حمايت از پائين، طناب پهلوي صعود كننده قرار مي گيرد.
10 – روش تعويض دست ها و پاها


ابتدا بايد نسبت به محكم بودن گيره دست يا پايي كه بر روي آن قرار داريم، اطمينان حاصل كنيم براي تعويض جاي دست مي بايست دست آزاد را ضمن قراردادن در كنار انگشت دست ثابت به آرامي با جاي گزيني انگشتان، بر گيره مورد نظر قرار داد. در تعويض پا نيز مي بايست با قراردادن پاي آزاد در كنار پاي ثابت با يك جهش آرام و حساب شده جايگزيني صورت گيرد. روش ديگري هم در تعويض دست ها و پاها مرسوم است كه به طريق انجام آن مي پردازيم : به آرامي و با دقت زياد، دست يا پاي ديگرمان را بر روي دست يا پايي گيره مورد نظر را گرفته است، قرار مي دهيم، آنگاه دست يا پاي قبلي را از زير آن به ارامي كنار مي كشيم. البته انجم اين دو روش بستگي به شرايط فرد روي سنگ از نظر حالت گيره دارد.
11 – برقراري در مسير


برقراري زماني انجام مي گيرد كه فرد به يك تكيه گاه مطمئن برسد. انجام آن به اين صورت است كه ابتدا يك دست بر لب تكيه گاه يا سكو قرار مي گيرد و پس از آن دست ديگر سپس بدن با يك كشش ارام (مانند حالت وقتي كه بارفيكس مي رويم) به بالا حركت كرده و پاها را از روي گيره رها شده و بالاتنه را بر تكيه گاه يا سكو مسلط مي سازيم. سپس با قراردادن پا بر لبه سنگ ، وزن بدن را به سمت تكيه گاه سوق مي دهيم. در آخرين مرحله نيز پاي دوم را بر روي تاقچه مي گذاريم.
12 – شرايط عمومي صعود

به كارآموزان خود گوشزد كنيد صعودي موفق است كه همراه با تكنيك و تاكتيك باشد. در يك صعود موفق از حدقل انرژي استفاده شده و سيستم انرژي، هوازي است. سنگنوردي كه از اعتماد به نفس بيشتري برخوردار باشد، صعود زيادي انجام خواهد داد. در مسيرهاي كلاهكي و منفي بايد از خم كردن بازوان اجتناب نموده و فشار وزن را با كشيده نگاه داشتن دستان، بر روي تاندون ها و استخوان ها منتقل نمود. در اين حالت عضلات از زير بار فشار بيرون مي آيند. براي حركت به سمت بالا نيز سريعاً و بعد از گرفتن گيره بعدي، دوباره دست ها را باز نگاه مي داريم.  
قواعد كلي صعود از سنگ

• سنگنورد خوب كسي است كه 70 % فكر مي كند و 30 % از عضلات خود بهره مي برد.
• استفاده از پنجه پا (جلوي كفش) براي قرارگرفتن بر روي گيره بسيار مؤثرتر است.
• قرارگرفتن صحيح راستاي پا و نحوه گذاشتن پا بر روي گيره از عوامل تعيين كننده است.
• حركت ها عمدتاً با دست هاي باز انجام مي پذيرد تا اهرم هاي بدن نقش خود را به خوبي

ايفا نمايند.
• تنفس صحيح بالاخص بازدم قوي (خروج قوي و صدادار هوا ازدهان) هنگام صعود، به ويژه موقع اجراي فنون نسبتاً مشكل، بسيار كمك كننده خواهد بود.
• طريقه حركت به سمت بالا هنگام صعود :

• قطري : دست راست – پاي چپ ، آن گاه دست چپ - پاي راست
• موازي دست – دست ؛ سپس پا - پا
تمرين : بعد از فراگيري نكات آموزشي روز اول، كارآموزان در دسته هاي چند نفره سازماندهي نماييد تا بر روي سنگ هاي كوتاه (حداكثر تا ارتفاع 5/2 متر) آموخته هاي اين روز را تمرين كنند. دقت نماييد كه حتماً در هنگام صعود يك كارآموزنفر ديگر از پايين مراقب وي باشد. در اين جا مي توانيد نحوه حمايت از پايين بدون ابزار مختص صعود به سنگ هاي كوتاه را نيز آموزش دهيد.  

  شكاف ها

 

شكاف ها با شكل هاي مختلف و با راستاهاي عمودي، افقي و مايل بر سطح سنگ پديد مي آيد. از شكاف ها مي توان همانند گيره ها در صعود و فرود استفاده كرد. در شكاف ها ، نسبت به عمق و عرض آن ها، مي توان از ابزارهاي مختلف حمايت هاي مياني قرار داد صعود از شكاف ها معمولاً مستلزم صرف نيروي زياد و مهارت كافي است.  

تلاش هاي دو طرفه

گاهي اوقات عرض شكاف ها آن چنان فراخ است كه نمي توان در آن ابزاري را قرار داد عبور از چنين شكاف هايي مستلزم فن خاصي است كه به تلاش هاي دو طرفه معروف است. 
بنابراين نوع صعود و اندازه مختلف شكاف ها، اين فن داراي انواع زير است:
• تنوره باز : در اين روش با استفاده از حركات دست ها و پاها به صورت ضربدري و تعويض به موقع هر كدام، صعود امكان پذير مي گردد.
• تنوره پاگستر: در اين نوع تلاش دو طرفه، با گشودن حداكثر پاها و استفاده از حداكثر عرض دست ها صعود انجام مي شود.  

لاخ كردن

لاخ كردن نوعي تلاش دو طرفه است كه با استفاده از يك عضو و در شكاف هاي بسيار بسته انجام مي شود. در اين روش با گيردادن اعضاي بدن (مانند ساعد، كتف، زانو، پا ، مشت و كف دست) در داخل شكاف، و انبساط عضلات و يا چرخش عضو لاخ شونده، صعود انجام مي پذيرد.
گاهي اوقات حالت شكاف ها، به خصوص در كنج ها، به نحوي است كه بايد از اين روش استفاده نمود. براي اجراي اين فن، دست ها را در شكاف قرار مي دهيم و وزن خود را بر روي آن منتقل مي كنيم (دست ها را به طرف خود مي كشيم) آن گاه پاها را به ترتيب به سطح روبرو فشار مي دهيم و زانوها را صاف مي كنيم( در اين حالت دست ها و پاها هر

دو بر شكاف مسير عمود هستند. همين طور تا به آخر با حركت ضربدر دست ها و پاها و همچنين كشش دست ها و صاف كردن زانوها به سمت بالا صعود مي نماييم.  

گذر عرضي Traverse

حركت افقي بر روي سنگ و تغيير مكان بدون تغيير محسوس ارتفاع را گذر عرضي گويند. مربي گرامي توجه كنيد : مكاني كه كارآموزان، اين روش را در آن تمرين مي كنند، بايد تا حد امكان صاف و كم خطر باشد تا در صورت سقوط صدمه نبينند.  

  كارگاه ها

به مطمئن ترين نقطه اتكاء كه بيشتري قابليت تحمل فشار و ضربه را در مراحل مختلف سنگنوردي دارد، كارگاه گويند.
كارگاه سه نوع مختلف دارد
نوع اول طبيعي


نوع دوم مصنوعي


نوع سوم مركب



كارگاه طبيعي 
كارگاهي است كه با استفاده از عوارض طبيعي محل فعاليت، برپا مي شود. در اين كارگاه بسته به نوع مسير و جهت صعود، از طناب ها يا تسمه هاي مختلف استفاده مي گردد.
در استفاده از كارگاه طبيعي ، جهت صعود را در نظر بگيريد. زيرا اكثر كارگاه هاي طبيعي به خصوص آن هايي كه با بستن تسمه يا طنابچه به دور منقار سنگي به وجود مي آيند، يك طرفه هستند.

كارگاه مصنوعي
كارگاهي است كه با قراردادن ميخ و يا ابزار ديگر در شكاف سنگ ها ايجاد مي گردد. اين كارگاه داراي دونوع اساسي است . 
• كارگاه مصنوعي با دو نقطه اتكاء


• كارگاه مصنوعي با سه نقطه اتكاء


هر كارگاه مصنوعي حداقل بايد داراي دو نقطه اتكار باشد تا در صورت در رفتن و يا شكستن يكي از نقطه ها كل كارگاه حمايت از بين نرود.
براي اتصال طناب به كارگاه حتماً از كارابين پيچ و يا دو كارايين ساده با جهت دهانه برعكس استفاده نماييد.

كارگاه مركب
كارگاهي است كه با استفاده از عوارض طبيعي و ابزار مصنوعي توأمان برقرار مي شود.  

يادآوري نكات زير ضروري است :

فرد حمايت كننده و كارگاه خود حمايت او بايد در راستاي مسير صعود باشد تا در صورت وارد شدن فشار ناگهاني ، تعادل حمايت كننده به هم نخورد. در شرايطي كه حمايت چي (حمايت كننده) نتواند كارگاه خود حمايت خويش را در راستاي صعود برقرار نمايد، بايد طول طناب خود حمايت را كوتاه در نظر بگيرد تا از به هم خوردن تعادل خود جلوگيري نمايد. كارآموزان بايد بدانند كه يكي از مهمترين مسائل در برپايي كارگاه، در نظر گرفتن فضاي ايمن است.
مربي گرامي اين نكته را به كارآمزوان به خوبي توضيح دهيد كه زاويه اي كه ابزارها در كارگاه با هم مي سازند بايد كمتر از 60 درجه باشد.
هنگامي كه از دو رول يا ابزار حمايتي استفاده مي كنيد، زاويه اي كه تسمه يا طنابچه متصل به اين دو ابزار مي سازد، در تقسيم نيروي وارد بر كارگاه نقش بسيار مهمي دارد.
همان طور كه در شكل

مشاهده مي نماييد، در حالتي كه اين زاويه 5 درجه باشد، فشار 100 پاوندي به دو مؤلفه 51 پاوندي تقسيم شده است. در زاويه 90 درجه فشار وارد به هر بازوي كارگاه 70 پوند بوده و اين مقدار درزاويه 150 درجه به 200 پاوند مي رسد (يعني معادل دو برابر كل فشار بر روي هر يك از نقاط كارگاه) پس هر چه اين زاويه بازتر شود، فشار وارد بر كارگاه بيشتر مي شود.


مناسب ترين مقادير، زواياي كوچك تر يا مساوي 60 درجه تعيين شده است. 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 18 دی 1391

نگاهی دوباره باید مرگ سپید را ...

 

نگاهی دوباره باید مرگ سپید را ...

انجمن پزشکی کوهستان ایران: سال ۸۸ سال خوبی نبود و فقط در یک حادثه در جاده دیزین؛ مرگ سپید جان تعداد زیادی از کوهنوردان را گرفت و جامه سیاه بر تن جامعه کوهنوردی پوشاند. در پی آن و به امید کاهش تلفات ناشی از بهمن، مترجم نام آشنای دنیای کوهنوردی؛ آقای رحیم دانایی اقدام به انتشار رایگان نسخه دیجیتالی کتاب خود در باب بهمن شناسی نمودند که جای بسی قدردانی دارد.

پارسال حادثه بهمن تاریک دره همدان شوکی دیگر به جامعه کوهنوردی وارد کرد ولی امسال گویا باید شاهد افزایش تدریجی تلفات ناشی از بهمن باشیم که علی رغم نگران کننده بودن آن، چون ناگهانی نیست شاید توجه زیادی را به خود جلب نکند.

http://kolakchalgroup.ir/Mojtaba-Ghanaat-Shoaar-Photo.jpg

لذا بر آن شدم تا بار دیگر با یادآوری موضوع، همنوردان را به مطالعه این کتاب رایگان دعوت نموده تا شاید با رعایت اصول ایمنی از تعداد تلفات بالقوه کاسته شود.

دانلود کتاب بهمن شناسی و ایمنی در بهمن ها

برگرفته از وبلاگ آوای کوه و با تشکر از وبلاگ راز کوه



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 18 دی 1391

اصول اوليه کوهنوردي در فصل زمستان


 

اصول اوليه کوهنوردي در فصل زمستان:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: فصل زمستان برای کوهنوردان دارای بیشترین آمار خوادث است و استفاده از کوهستان و طبيعت زيبايش و لذت بردن از آن نياز به رعايت اصول و مقرراتي دارد که رعايت هر يک از آنها در تندرستي و سلامتي کوهنورد بسيار موثر است:

 


1- هرگز تنها به کوه نرويد.

2- از مسيرهاي عمومي و علامت گذاري شده حرکت نماييد.

3- به خانواده، دوستان، قرارگاهها، و پناهگاهها مسير کوه پيمايي خود را اطلاع دهيد و پس از بازگشت نيز به تمامي کساني که اطلاع داده ايد خبر بازگشت خود را اعلام نماييد.

4- صعود خود را صبح زود آغاز کنيد. هميشه طوري برنامه ريزي کنيد که وقت اضافي براي استراحت، بازگشت و حوادث پيش بيني نشده داشته باشيد.

5- وضعيت هوا را به طور دائم در نظر داشته باشيد.

 


6- برنامه و زمان بندي دقيقي براي کوه پيمايي تنظيم نماييد.

7- هميشه يک سوت و يک چراغ قوه به همراه داشته باشيد.

8- قبل از آغاز برنامه اطمينان حاصل نماييد که کليه امکانات لازم براي کوه پيمايي را به همراه داريد.

9- هرگز از ساک و کيف به جاي کوله پشتي استفاده نکنيد.

10- قدم ها را با مکث برداريد و در شيبهاي تند روي هر پا اندکي استراحت نماييد.

11- کفش و لباس مناسب فصل را بپوشيد و هميشه لباس اضافي نيز به همراه داشته باشيد.

12- اگر برنامه شب ماني داريد قبل از تاريک شدن هوا اقدام به برپايي چادر و کمپ نماييد.

13- هميشه يک کيف کمکهاي اوليه همراه خود داشته باشيد.

14- يک کيسه کوچک زباله در کوله پشتي خود داشته باشيد و فراموش نکنيد که کوه هميشه بايد تميز باشد تا قابل استفاده مجدد براي شما و ديگران باشد.

با يک قدم دم و با قدم ديگر بازدم را انجام دهيد ، فراموش نکنيد که تنفس را از راه بيني انجام دهيد و در شيبهاي تند با هر قدم يک دم و يک بازدم انجام دهيد

15- طول و سختي مسير صعود براساس توانايي ضعيف ترين فرد گروه انتخاب شود.

16- افراد گروه در يک برنامه کوه پيمايي بايد از آمادگي جسماني و رواني مناسب برخوردار باشند.

17- افراد گروه نبايد اختلاف سني زيادي با هم داشته باشند و تا اندازه اي يکدل و هم سليقه و هم اخلاق باشند.

18- هر گروه حداقل بايد يک مربي درجه (3) کوه پيمايي به همراه خود داشته باشد.

19- در مسيرهاي برفي، از سرخوردن بدون کنترل خودداري نماييد.

20- اگر مشکلي پيش آمد و يک نفر مصدوم در گروه به همراه داريد قبل از اتلاف وقت به طرف پايين حرکت نماييد.

کروکي ، نقشه و قطب نما يا 
G.P.S21- همراه داشته باشيد.

22- اندازه قدمها و گامها به اندازه عرض شانه ها برداشته شود.

23- با يک قدم دم و با قدم ديگر بازدم را انجام دهيد و تنفس را از راه بيني انجام دهيد و در شيبهاي تند با هر قدم يک دم و يک بازدم انجام دهيد.

24- هيچ وقت بدون اجازه سرپرست از تيم جدا نشويد.

25- در سربالايي ها و شيبهاي تند به صورت زيگزاک حرکت نماييد تا شيب مسير شکسته شود.

26- در سربالايي و سرازيريها با تمام کف پا راه برويد.

27- از حرکت با بغل پاها در سرازيري ها خودداري کنيد.

28- در صعود، هميشه سنگيني خود را به جلو و در فرود سنگيني خود را به عقب متمايل نماييد.

29- قبل از حرکت ابتداء تمرينات ورزشي و حرکات کششي را حتماً انجام دهيد.

30- در ابتدا حرکت هر نيم ساعت 10 دقيقه استراحت و سپس زمان حرکت زيادتر و زمان استراحت کمتر مي گردد (به ازاي هر يک ساعت حرکت 10 دقيقه استراحت نماييد)

31- در هنگام استراحت و حرکت، خوردن آب و تنقلات و شيريني جات را فراموش نکنيد.

32- بعد از توقف ، کوله پشتي و پشت خود را به طرف آفتاب قرار دهيد و بلافاصله لباس گرمکن و بادگير خود را بپوشيد.

33- در هنگام حرکت از پوشيدن لباس اضافي خودداري نماييد و هنگام توقف آنها را بپوشيد.

34- پاها را روي زمين نکشيد بلکه اندکي از زمين بلند کنيد و دستها را آزاد نگهداريد.

35- هر 125 قدم حدود 100 متر مي باشد و مسافت پيموده شده را مي توان به اين صورت محاسبه نماييد.

36- در صخره نوردي هميشه 3 نقطه از بدن بايد درگير سنگ باشد.

37- آهسته و منظم حرکت کنيد.

38- براي شروع کوه پيمايي سعي کنيد تابستان و اوايل پاييز را انتخاب کنيد.

39- از ريزش و جا به جا کردن سنگ خودداري نماييد.

40- اگر گُم شديد در فرود آمدن از کوه عجله نکنيد، با مشورت بهترين راه را پيدا کنيد.

41- مسير صعود را با سنگ چين علامت گذاري نماييد تا در زمان برگشت دچار اشتباه و گُم کردن راه نشويد.

42-زمان فرود اغلب سخت تر از صعود مي باشد، با اين محاسبه زمان و توان خود را تقسيم بندي نماييد.

با تشکر از وبلاگ هیئت کوهنوردی تکاب - انجمن پزشکی کوهستان ایران - دکتر حمید مساعدیان



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 4 دی 1391

اسرار تنفس


اسرار تنفس

به کوشش آقای امیر عبدالهی عضو گروه کوهنوردی تهران

بینی شما قسمتهای راست و چپ دارد که هر دو قسمت برای تنفس تان بکار میروند، اما در حقیقت دو سوراخ بینی شما متفاوتند و شما میتوانید این تفاوت را حس کنید.

حفره سمت راست بینی، نشانگر خورشید و حفره سمت چپ نشانگر ماه است. وقتی سردرد دارید، سعی کنید که حفره سمت راست بینی تان را ببندید و برای تنفس کردن تنها از حفره سمت چپ استفاده کنید. خواهید دید که بعد از پنج دقیقه سردرد شما خوب خواهد شد.
اگر احساس خستگی میکنید، برعکس اقدام فوق را عمل کنید.


حفره سمت چپ بینی تان را ببندید و تنها از حفره سمت راست بینی تان تنفس کنید. بعد از مدتی احساس میکنید که خستگی شما برطرف شده است.
حفره سمت راست بینی شما به گرمی مربوط است و لذا براحتی گرم میشود
این در حالی است که حفره سمت چپ بینی تان به سردی مربوط میباشد.
تقریباً همه خانم ها از حفره سمت چپ بینی شان تنفس میکنند، بنابراین با سرعت بیشتری خنک میشوند.
اما بیشتر پسر بچه ها با بینی سمت راستشان نفس میکشند.

آیا توجه کرده اید که وقتی از خواب برمی خیزید، کدام حفره بینی تان سریعتر تنفس میکند؟
اگر از حفره چپ تندتر تنفس میکنید، شما احساس خستگی دارید.
بنابراین حفره سمت چپ بینی تان را ببندید و برای تنفس از حفره سمت راست خود استفاده کنید، خواهید دید که بسرعت احساس شادابی میکنید.
دوست من مستمراً سردرد بدی داشت و مکرراً به دکتر مراجعه میکرد و این سردرد باعث شده بود که حتی نتواند براحتی مطالعه کند و شبها نیز چنین سردردی را حس میکرد او مکرراً قرص های مسکن میخورد اما موثر نبود.
تا اینکه تصمیم گرفت از راه تنفس، سردرد خود را بهبود ببخشد.
حفره سمت راست بینی اش را بست و سعی کرد از حفره سمت چپش تنفس کند.
او مشاهده کرد که در کمتر از یک هفته سردردش بهبود یافت لذا این تمرین را برای مدت یکماه بعد هم ادامه داد.
چنین تمرینی برای تنفس کردن و بدون استفاده از قرص های شیمیایی تجربه شده و مفید بوده است.

بخش تحقیقات گروه کوهنوردی تهران

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 22 آذر 1391

بهمن

 

بهمن

زمان و مكان سقوط

بهمن چگونه در كوهستان شكل مي‌گیرد؟ در چه مناطقي از كوه‌ها، بهمن سقوط مي‌كند؟ وزن بهمن و سرعت حركت آن به چه ميزان است و بالاخره چگونه مي‌توان خود را از مسير حركت بهمن رهانيد و از مهلكه نجات يافت؟

در چه جاهايي خطر بهمن وجود دارد؟

1- شيب، يكي از عوامل بسيار مهم در سقوط بهمن است. روي شيب‌هاي خيلي تند (بيشتر از 50 درجه) چون برف قبل از انباشته شدن به طور طبيعي به پايين سرازير مي‌شود، خطر سقوط بهمن معمولاً زياد نيست. روي شيب‌هاي خيلي ملايم (كمتر از 25 درجه) نيز خطر بهمن معمولاً زياد نيست. تحقيقات بهمن‌شناسان فرانسوي نشان مي‌دهد كه بهمن‌هاي تخته‌اي، عمدتاً روي شيب‌هاي 30 تا 45 درجه است و بيشترين بهمن‌ها از روي شيب‌هاي 35 تا 40 درجه سقوط كرده است. كوهنوردان و اسكي‌بازان امريكايي اهميت فوق‌العاده‌اي براي عامل شيب قائل هستند. هر كوهنورد يا اسكي‌باز كوه، هميشه يك شيب‌سنج كوچك در جيب دارد تا با آن ميزان خطر ريزش بهمن را برآورد كند.

2- با تند شدن شيب، ثبات لايهفوقاني برف كاهش يافته و خطر بهمن افزايش مي‌يابد.

3- پوشش زمين. پوشش طبيعي خاك كه ارتباط بين مانتو برفي (توده برف) و خاك را برقرار مي‌كند نيز البته نه به اندازه شيب، مهم است. زمين‌هاي صاف و صيقلي و يا بدون ستي و بلندي و شيب‌هايي كه داراي بوته‌هاي كوچك يا چمنزار و علف هستند، بهمن‌خيز است. به عكس، شب‌هاي پر سنگلاخ و به ويژه با تخته‌سنگ‌هاي بزرگ و يا درخت و درختچه و يا بوته‌هاي بزرگ- مثل گون- معمولاً برف را به خوبي نگه مي‌دارند. يكنواختي شيب بسيار خطرناك است. به همين خاطر معمولاً با خاكبرداري، لين شيب‌ها را پله‌پله مي‌كنند.

چه موقع خطر بهمن زياد مي‌شود؟

باد عامل بسيار مهمي در افزايش خطر سقوط بهمن است به ويژه اگر در چند روز گذشته به شدت وزيده باشد. باد موجب تلمبار شدن برف در برخي نقاط مي‌شود، ضخامت برف را افزايش مي‌دهد و باعث به وجود آمدن نقاب‌هاي برفي در خط‌اراس‌ها و گردنه‌ها مي‌شود. فراموش نكنيم كه عبوراز شيب‌هايي كه در بالايشان نقاب‌هاي برفي درست شده، فوق‌العاده خطرناك است.

بارش برف چون وزن اضافي بر مانتو برفي مي‌گذارد، ثبات آن را كاهش مي‌دهد. البته سقوط بهمن پس از بارش برف، بستگي به مقدار بارش، وزن مخصوص برف و شيب كوه دارد. با اين حال، به طور كلي مي‌توان گفت كه با ريزش 30 سانتيمتر برف جديد روي شيب‌هاي تند (بيش از 35 درجه) خطر جدي مي‌شود و با 80 سانتيمتر برف جديد، حتي شيب‌هاي متوسط هم خطرناك مي‌شوند.

هواي گرم و ملايم به سرعت لايه‌ها را به هم پيوند مي‌دهد و در نتيجه، خطر سقوط بهمن را كاهش مي‌دهد. به عكس، اگر اين گرما نسبتاً زياد باشد، خطر را افزايش مي‌دهد، زيرا برف را به قطرات آب تبديل مي‌كند و لايه‌هاي فوقاني برف روي اين قطرات مي‌غلتند و به پايين سرازير مي‌شوند. بارش كمي باران نيز چسبندگي برف را افزايش مي‌دهد، ولي اگر بارش از حدي بگذرد، مانتو برفي ثبات خود را از دست خواهد داد.

از اواسط فروردين به بعد، در ارتفاعات 3000 متر به بالا، تابش خورشيد مانتو برفي را- به ويژه جبهه‌هاي جنوبي- بي‌ثبات مي‌كند و در بعد از ظهرها، بهمن‌هاي آبكي سرازير مي‌شود.

سرعت بهمن

سرعت بهمن برف آبكي 55 تا 70 كيلومتر در ساعت، سرعت بهمن برف خشك 110 تا 140 كيلومتر در ساعت و سرعت بهمن‌پودر 220 تا 290 كيلومتر در ساعت مي‌باشد. همچنين، نيروي فشار حاصل از بهمن مي‌تواند به 20 تن برسد.

شكل‌هاي مختلف برف

شكل برف بستگي تام به دماي محيط دارد:

از 10 تا 5 درجه زير صفر، سوزني شكل، از 5 تا 10 درجه زير صفر، استوانه‌اي، بادامي شكل.

از 10 تا 13 درجه زير صفر، پهن، بادامي شكل، از 13 تا 17 درجه زير صفر، شش گوش، از 18 تا 25 درجه زير صفر، استوانه‌اي پهن. شكل برف از اين لحاظ مهم است كه ميزان چسبندگي و قدرت اتصال مانتو برف (توده برف) را تعيين مي‌كند و در نتيجه احتمال ريزش بهمن را كاهش يا افزايش مي‌دهد.

وزن برف

شخص مدفون زير بهمن تحت فشاري است كه وزن و ارتفاع بهمن بر او وارد مي‌كند. وزن يك متر مكعب برف بستگي به مقدار آب موجود در آن دارد.

برف تازه

برف‌پودر، 30 تا 60 كيلوگرم

برف فشرده سبك، 100 تا 200 كيلوگرم

برف كهنه

برف شناور، 200 تا 300 كيلوگرم

برف خشك نشست كرده، 300 تا 400 كيلوگرم

برف آبدار نشست كرده، 400 تا 450 كيلوگرم

برف زيرين خشك، 400 تا 700 كيلوگرم

برف زيرين آبدار، 600 تا 800 كيلوگرم

با استفاده از آمار، كساني كه دچار بهمن شده‌اند، تعيين كرده‌اند كه با گذشت زمان احتمال زنده ماندن بهمن‌زده چقدر است. شخص مدفون در زير يك متر برف با گذشت زمان شانس زنده ماندنش به سرعت كاهش مي‌يابد.

به طور كلي مي‌توان گفت كه با گذشتن هر يك ساعت، شانس زنده ماندن نصف مي‌شود.

در ساعت اول، شانس زنده ماندن بهمن‌زده حدود 45 درجه است. در ساعت دوم شانس او به 28 درصد، در ساعت سوم به 18 درصد و در ساعت چهارم به 10 درصد كاهش مي‌يابد. به عبارت ديگر، از ساعت چهارم به بعد، تنها يك نفر از 10 نفر را مي‌توان از زير بهمن زنده خارج كرد. در ضمن اين نكته نيز قابل ذكر است كه از همان لحظات اول در اثر ضربه و فشار بهمن و اصابت به صخره و سقوط از بلندي و از اين قبيل صدمات، جان خود را از دست مي‌دهند.

بهمن‌زده هر قدر در عمق كمتري مدفون شده باشد، شانس بيشتري براي زنده ماندن دادر. به همين خاطر است كه توصيه مي‌كنند با شنا يا پرش كردن، سعي كنيم روي سطح بهمن باقي بمانيم. همان طور كه نمودار نشان مي‌دهد، در عمق كمتر از 50 سانتيمتر، شانس زنده ماندن به كمتر از 10 درصد مي‌رسد



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، پاییز 91، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 21 آذر 1391

مراقبت از پارچه های ضد آب قابل تنفس


مراقبت از پارچه های ضد آب قابل تنفس

انجمن پزشکی کوهستان ایران: پارچه های ضد آب قابل تنفس نظیر Gore Tex ، e Vent ، و Gelanots بسیار فنی هستند و می توانند گران باشند. پس تعجبی ندارد که محصولات زیادی در بازار هست که ادعا می کنند از پوشاک ضد آب محافظت و عمر آن را طولانی می کنند. آیا استفاده از این محصولات مراقبت کننده از پارچه لازم است یا اینکه تا زمانیکه از ضدآب های خود نگهداری کنیم سالم باقی خواهند ماند؟

در این نوشتار می خواهیم ببینیم بهترین روش مراقبت از پارچه ضدآب با تقسیم بندی مراقبت از لباس به سه حوزه چیست؟ این حوزه ها شامل نگهداری ، تمیز کردن و ضدآب کردن مجدد است. قبل از بررسی این حوزه های مراقبت از پارچه ، نگاهی به علم پارچه های ضدآب قابل تنفس ضروری است .

چرا باید از پارچه ضدآب قابل تنفس مراقبت کرد؟

در صورت عدم مراقبت از پارچه های ضداب قابل تنفس طول عمر عملکرد لباس کاهش خواهد یافت. جهت حفظ کت و شلوار ضدآب در بهترین حالت ، دو مورد هست که باید مراقبت شوند. این دو مورد مراقبت از لایه خارجی مقاوم به آب بادوام و تمیز نکاه داشتن لباس است. پارچه های ضدآب قابل تنفس از چندین لایه ساخته شده اند، که جهت سادگی کار تنها نیاز داریم که به دو تا از آنها نگاهی بیاندازیم. که از این قرارند: 1) غشا ضد آب  2) لایه مقاوم به آب بادوام (DWR).

غشا ضدآب دقیقا اینگونه عمل می کند. غشایی که نمی گذارد آب از پارچه عبور و به پوست برسد، در حالیکه اجازه می دهد عرق عبور کرده وارد هوا شود. خاصیت ضدآب DWR باعث دفع آب با ایجاد قطره در بیرون از پارچه می شود ، به این ترتیب ورود آب به لایه های بیرونی را متوقف می کند. بدون لایه DWR هم لباس های شما " ضدآب " خواهد بود و بر اثر آب با منشا بیرونی خیس نخواهید شد اما با دفع آب لایه DWR امکان می دهدتمام لایه ها تنفس کنند. اگر لایه ها قادر به تنفس نباشند گرما و عرق حاصل از حرکت در داخل لباس محبوس می شود و تبدیل به مایع می شود. این کار احساس خیسی به شما می دهد و احتمالا بسیار آزار دهنده خواهد بود.

به این علت است که استفاده از محصولات مراقبت از پارچه نظیر مواد ضدآب کننده مجدد و re-conditioning مهم می باشد. گرد و خاک و کثیفی دشمن عمده دیگر پارچه های ضدآب است ، مانند اجتماع زیاد و طولانی مدت روی پارچه ، که قابلیت تنفس را کاهش و رطوبت محبوس شده در داخل را افزایش می دهد. اثر دوم کثیفی سایش است که روی لایه DWR اتفاق می افتد ، به این خاطر است که تمیز نگاهداشتن لباس های ضدآب تا حد امکان ، بسیار مهم است.

نگهداری

به نظر می رسد اکثر افراد لباس های ضدآب کوچک تر را در داخل کیسه یا کوله پشتی شان نگاهداری می کنند و این تا زمانی که محیط تمیز و خشک است خوب می باشد. کت ها را باید در محلی تمیز و خشک، از آویزی آویزان کرد که وزن لباس ها را به طور یکنواخت تری توزیع می کند.

تمیز کردن

تمیز نگاهداشتن محصولات ضدآب حیاتی است چون کثیفی مانع قطره شدن آب و قابلیت تنفس می شود. همیشه کت یا شلوارتان را پس از استفاده تمیز کنید. خیلی ساده ذرات گرد و خاک را بتکانید و در صورت نیاز مقادیر اندک کثیفی را با پارچه ای نمدار تمیز کنید. و اگر کثیفی خشک شده باشد با یک برس نرم تمیز کنید.

تمام انواع تمیز کردن اندکی DWR را سایش خواهد داد چون تمیز کردن عملی ساینده است. اما این کاهش در دفع کنندگی آب در مقابسه با زمانی که کثیفی لباس را بر جای بگذارید کمتر است. مثل همه لباس های دیگر ، محصولات ضدآب هم گاه گاهی بخصوص پس از کثیف شدن زیاد باید شستشو شوند. بهترین کار عمل کردن به دستورالعمل های شستشو و خشک کردن سازنده آن است. اما در مورد آن دسته از افرادی که این دستورالعمل ها را نمی خوانند، هرگز از محصولات شستشوی غیربیولوژیکی استفاده نکنید، چون آنها لایه های DWR را جدا می کنند. اگر برند شستشوی توصیه شده ( معمولاNikwax یا Grangers ) را استفاده نمی کنید از پرک های صابون بیولوژیکی فاقد عطر ، ماده پاک کننده یا نرم کننده استفاده کنید.

راه حل بیولوژیکی و بدون ماده پاک کننده نظیر Nikwax Tech Wash برای حفاظت از پارچه های ضد آب به ویژه لایه های DWR طراحی شده اند که در عین حال کثیفی و آلودگی را از بین می برند ، و بعد در صورت نیاز ماده ضدآب کننده نظیر Nikwax TX Direct Wash استفاده کنید که بعدا از لایه DWR دوباره محافظت خواهد کرد.

ضدآب کردن مجدد

این یک باور غلط جا افتاده است که فکر می کنیم چون لباس دیگر ضدآب نیست پارچه های قابل تنفس را دوباره ضدآب می کنیم. این از نظر فنی درست نیست. اگر ، برای مثال ، اگر هیچ وقت لباس تان را دوباره ضدآب نکنید ، این لباس هنوز هم ضدآب باقی خواهد ماند فقط به طور موثری عمل نخواهد کرد.

سوال مهم این است که هر چند وقت یک بار این گونه لباس ها را باید دوباره ضدآب کرد؟ پاسخ بسیار ساده است. تماما به خودتان بستگی دارد. مشکل این است که لایه DWR تان بسته به میزان کثیفی لباس و میزان استفاده از لباس و ... با سرعت های مختلف از بین خواهد رفت. همچنین قابل ذکر است که اشعه ماورا بنفش خورشید روکش کاری DWR تان را به  مروز از بین خواهد برد. یک قاعده سرانگشتی ساده این است که هر وقت آب از قطره شدن مناسب روی لباس تان باز بماند این زمان ضدآب کردن مجدد است.

نیازی نیست که هر بار که لباس تان را شستشو می دهید آن را ضدآب کنید ، اما اگر آماده رفتن به تعطیلات ، پیاده روی چند روزه و غیره می شوید فکر خوبی است که لباس تان را دوباره ضد آب کنید تا از عملکرد مناسب آن اطمینان حاصل کنید.

ضدآب کننده ها معمولا  به صورت اسپری یا مایع – که در آن شسته شوند – عرضه می شوند. هر چند اسپری سریع تر عمل می کند اما پوشش خوبی را ایجاد نخواهد کرد. بنابر این توصیه می کنیم از ضدآب کننده مایع استفاده کنید چون داخل لباس نفوذ می کند و تمام سطوح را با روکش کاری یکنواخت پوشش خواهد داد.

خلاصه

بهترین روش مراقبت از لباس ضدآب  و حداکثر استفاده از آنها از این قرار است:

1- نگهداری مناسب

2- تمیز نگاه داشتن آنها

3- ضدآب سازی مجدد در زمان نیاز

نگاهداری مناسب ضدآب های قابل تنفس به طور صحیح به کاهش فرسودگی کمک می کند و آنها را تمیز و خشک حفظ می کند. تمیز کردن حیاتی است چون کثیفی را از بین می برد و امکان تنفس را به لباس می دهد. ضدآب سازی باعث می شود لایه DWR خارجی لباس ها ویژگی دفع کنندگی آب را بازیابی و از قابلیت تنفس شان محافظت شود.

منبع : http://blog.cheaptents.com/breathable-waterproof-fabric-care/

مترجم : فریدون شیرمحمدلی از - ttp://newfarid

 

 

با تشکر از وبلاگ گروه یاشاسهندیم




:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 8 آذر 1391

کوهنوردی ورزش ما نیست، باور ماست، زندگی ماست(هیلاری)

 

کوهنوردی ورزش ما نیست، باور ماست، زندگی ماست(هیلاری):

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: از نظر کسانی که عادت دارند زیبایی برف را از پشت شیشه و از کنار بخاری تماشا کنند ، کوهنوردی نوعی دیوانگی است ، آخر برای چه کسی این همه راه برود ، بار به دوش بکشد ، با دستان کرخ شده و تن سرمازده ساعت ها درون چادر یا جانپناه ، بلرزد ، بی خوابی و کوفتگی را تحمل کند ، سرانجام خسته و تشنه و گرسنه خود را به بالای کوه برساند و به پایین برگردد ؟!

کسی که هیچ گاه لذت رسیدن به قله را نچشیده ، کسی که تن به طبیعت نسپرده و با آن انس و الفت پیدا نکرده ، حق دارد چنین بیاندیشد.

Tenzing Norgay and Edmund Hillary enjoy a cup of tea after their successful ascent of Mount Everest.

 

ما فاتحان خام فتحهای بی فایده نیستیم. حکایت ما، حکایت بازجستن روزگار وصل است. دراین دیرگاه دورماندن از اصل خویش، دراین هجوم تکنولوژی درد سر ساز وجنگ طلب. کوهنوردی عشق به طبیعت است. عشقی به پاکی چشمه سار، به سبزی جنگل، به نیلگونی دریا، به صلابت سنگ، به لطافت گل، به فروتنی خاک، به سپیدی برف، به توفندگی طوفان، به سبکی نسیم وبه سنگینی کوه.

Tenzing Norgay and Edmund Hillary wear decorations given them by the Kingdom of Nepal after their historic ascent of Mt. Everest.

 کوهنوردی یک روش زندگی است. روشی که در آن یک سیب بین همه اعضاء گروه تقسیم می شود.روشی که در آن قوی ترین عضو گروه به پای ضعیف ترین راه می رود. راهی که رقابت ندارد راهی که به رهروانش حقوق نمی دهند و ایشان را نیازی به سوت وکف مشوقان درقله نیست. ناجی بی منت یکدیگرند.گروه می سازنند تا دل جوانان به سنگ بند کنند تا به ننگ بند نشود .مزدشان معراج روح است و تشویقشان نوازش باد. قانونشان عشق است و قانون گذارشان معشوق. عشق به طبیعت، عشق به زندگی است و زندگی تجلی عشق است و مرگ آنجاست که عشق نیست.

کوهنوردی عشق به طبیعت است و عشق به طبیعت، ورزش ما نیست، باور ماست، زندگی ماست. به راستی که کوهنوردی فقط ورزش نیست، کوهنوردی یک روش زندگی است.

( هیلاری)



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 8 آذر 1391

کاربرد پتوی نجات


 

 

کاربرد پتوی نجات:

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: این پتو جهت موارد اضطرای ساخته شده و دو منظوره می باشد بدین معنی که شخص را در برابر سرما و گرما حفظ می نماید . اندازه آن در حالت جمع شده به اندازه کف دست می باشد و در ابعاد باز شده 215×150 و 210×160 سانتیمتر است . جنس آن کامپوزیت و کوالیت است . کامپوزیت طبق تعریف انجمن متالوژی آمریکا به ترکیب ماکروسکوپی دو یا چند ماده مجزا که سطح مشخصی بین آنها وجود داشته باشد گفته می شود .

این پتو ضد سرما ، ضد آب ، ضد باد و ضد آفتاب است . سمت نقره ای آن جهت گرما و سمت طلایی آن جهت سرما استفاده می شود . 95% گرمای بدن را حفظ می کند . مدلی از این نوع پتو وجود دارد که در برابر آتش نیز مقاوم است . پتوی نجات را می توان در برنامه های کوهنوردی ، اسکی ، غارنوردی و حتی در مسافرت نیز به همراه داشت .

نحوه استفاده از پتو :

1- پتو را کاملاً باز کنید .

2- حدود 30 سانتی متر آن را زیر پای خود قرار دهید .

3- روی بدن کشیده و از پهلوها زیر بدن قرار دهید و مانند کیسه خواب استفاده نمایید .

این محصول در بازار ایران به دو صورت ساخت کشور چین و آلمان موجود می باشد که قیمت آن از 1500 تا 8000 تومان است.

با تشکر از هیئت کوهنوردی ارومیه




:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 22 آبان 1391

تحلیلی بر فرد گرایی در ورزش کوهنوردی


تحلیلی بر فرد گرایی در ورزش کوهنوردی:

مقاله زیر را خوب بخوانید وسپس در نظرات جواب سوالها را بدهید.منتظر نظر شما همنورد عزیز هستیم...

- آیا فکر کردید که اگر مسِِئولین گروه به هر دلیلی نباشند تکلیف گروه چیست؟

- آیا حاضرید بدون چشم داشتی از وقت و هزینه خود برای حفظ گروه خود جای آنها را پر کنید؟

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: فرد گرایی را به وابستگی به یک شخص یا یک جریان فکری نشات گرفته شده از یک یا تعداد محدودی اندیشه اطلاق می کنیم .اداره و مدیریت مجامع و تشکل های انسانی بدلایلی همچون تعدد کمی و کیفی امورات حال حاضر زندگی بشر نیاز به حضور ، همفکری و جنسیت های گوناگونی از تفکر دارد ، انجام کامل و بی نقص این امور در کلیه جوانب زندگی بشری همواره مورد توجه همگان از جمله مدیران و کارمندان هر مجموعه ای بوده و هست و همین خود دلیلی خوب برای اجتماع تفکری انسان ها در تمامی این مجموعه های انسانی می باشد. جمله معروفی است که می گوید همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز نیامده اند. حال یک سوال؟
چرا کوهنوردی با وجود متفکران زیادی در این عرصه دچار بیماری فرد گرایی شده؟

افراد یا به نوعی جریانهای فکری که در کوهنوردی عامل این بیماری می باشند گاها بیش از چند رشته فکری می شوند که در ابتدا  بدلیل قدرت و تفکر قوی ای که بر محدوده این چند جریان حاکم است عموما دیگران در آن غرق می شوند و یا دیگر جریان ها خود به خود محو و بی اثر می مانند.

جدید الورود بودن ، نداشتن تفکری ریشه ای برای پیوستن به جمع طبیعت گردان ، نداشتن ریشه ای قوی برای تفکر که ریشه در مذهبی بودن جامعه ایران دارد و همچنین احساس دین کردن به این جریان ها به خاطر لطف هایی که ریشه در تفکری به خاطر زیر دین بردن جوانان دارد (البته از حق هم نگذریم بزرگ منش بودن پیشکسوتان و بزرگان هم بی تا ثیر در این امر نیست) از مهمترین عوامل ایجاد این فردگرایی ها می شود.
در برنامه ها کلیه امور را بدست شخص خاصی سپرده می شود و گروه به هیچ عنوان خود را درگیر مسائلی همچون تعیین خط مشی برنامه و یا رفع مشکلات احتمالی نمی کند. همین امر باعث می شود تا سرپرست اسمی و واقعی دو نفر باشند
این جریان ها خواسته یا ناخواسته دارای قدرتی شده اند که جوانتر ها خواسته یا ناخواسته قدرت تفکر خویش را در رویارویی با ایشان از دست می دهند و سر رشته امور را کاملا به دست آنها می سپارند.
نمونه هایی از این فرد گرایی های پیش پا افتاده مانند :
دوستان و زحمت کشانی در گروه ها و باشگاه ها بوده اند که با رفتن شخص خاصی ایشان نیز حتی پا در آن مجموعه نمی گزارند
اجازه گرفتن برای شرکت کردن در یک دوره یاکلاس
کسب اجازه برای کوه رفتن بدون بعضی بزرگان
حتی برای ساعت حرکت یک برنامه اجازه گرفته می شود.
و نمونه های بسیاری که همگان اگر کمی کلاه خود را قاضی کنند حتما شاهد آن خواهند بود.
مضرات این فرد گرایی هم اکنون در کوهنوردی در سطح شهرستان ها و حتی پایتخت نمایان شده اند مانند زمانی که برنامه ها بدون حضور شخصی و یا بدون پشتیبانی آنان کنسل می شوند و یا هنگامی که قدرت تفکرات سرپرست برنامه ای به دلیل نداشتن تجربه منجر به ایجاد حادثه و یا ناکام ماندن برنامه می شود.
حال زمانی را متصور شوید که این اشخاص را از دست بدهیم : سطح کوهنوردی تا کجا نزول خواهد کرد؟ کوهنوردان باقی مانده به چند دسته و گروه تقسیم خواهند شد؟


منبع:http://www.kooh5.ir/ و با تشکر از وبلاگ علم کوه


برچسب‌ها:
روانشناسی کوهنوردی



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 16 آبان 1386

سرپیچی از دستور

حتما بخوانید

 

سرپيچي از دستور سرپرست!

 

 

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: "... در چادری که نزدیک چادر ما، روی سکوی علم چال زده شده بود، خانم جوانی دراز کشیده بود که از صبح می گفت حالت سرگیجه و سردرد دارد. ناگهان دیدم که چشمانش به حالتی غیر عادی بسته شد و خودش از حال رفت. نامنظم نفس می کشید، و با این وضع من حدس می زدم که دچار کوه گرفتگی حاد شده است. چند دقیقه بعد، حالش کمی بهتر شد و چشمان خود را باز کرد و با دوستش شروع به صحبت کرد: «چیزی نیست، خوب می شوم ...». از دو روز پیش که به علم چال آمده بودند، اصرار داشت که «گرده ی آلمانی ها» را صعود کند، اما هوا اجازه نمی داد. من آنان را می شناختم (در واقع اعضای یک سازمان کوه نوردی بودیم) اما در برنامه ای جداگانه به منطقه آمده بودم.

 

با این حال، با استناد به این که مسن تر از آنان بودم و تجربه ی بیشتری داشتم، به آن خانم و دوستش گفتم که بهتر است هرچه زودتر به پایین بروید. سرپرست برنامه ی او هم که خود جوانی بود از همان سازمان، با من موافق بود و به او گفت که بار خود را ببندد تا شخص دیگری را (علاوه بر آن دوستی که مرتب در کنارش بود) همراه او به پایین بفرستد. دختر خانم گفت: «نه ! من باید گرده را صعود کنم! حالم خوب می شود...». من چند بار دیگر به او گفتم که باید پایین برود و اشاره کردم که ماندن در ارتفاع – به ویژه در شب – ممکن است برای او خطرناک باشد. سرپرست هم باز اصرار کرد که او باید آماده شود و به پایین برود. اما هیچ کدام موفق به متقاعد کردن آن دختر خانم نشدیم. او یک روز دیگر هم در آن جا ماند و خوشبختانه حالش خراب تر نشد، و البته گرده را هم نتوانست صعود کند. لجاجت او و گوش نکردنش به حرف های سرپرست و حرف های من که فرد با تجربه ی حاضر در منطقه بودم، برایم شگفت آور بود...
...در مباحث حقوق ورزشی آمده است که هرگاه کارآموز یا عضو یک تیم از دستور سرپرست تیم سرپیچی کند و برای او حادثه ای پیش آید، مسوولیت آن متوجه خودش خواهد بود.

 

نافرمانی، فقط از دستور سرپرست پیش نمی آید؛ ممکن است که آدمی از عمل به توصیه های خودش یا آموزه های مسلم فنی هم سر باز زند!...
...سرپرست باید در صورت نافرمانی فردی از اعضای تیم، با تحکم از او بخواهد که امر او را اجرا کند. در صورتی که فرد دستور سرپرست را اجرا نکرد، سرپرست باید چند بار در حضور دیگران و با صدای بلند از آن فرد بخواهد که دستور را اجرا کند. اگر باز هم فرد سرپیچی کرد، مسوولیت سرپرست در مورد او ساقط می شود. به نظر من در شرایط خطرناک، حتی تنبیه فیزیکی ملایم خاطی (مثلا زدن یک کشیده به صورت او برای هشیار کردنش) جایز و لازم است. روشن است که پس از برنامه، باید با فرد خاطی برخورد شدید انضباطی (در باشگاه یا هیات و...) صورت گیرد."

 

برداشت: وبلاگ ایاز




:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 16 آبان 1391

ایمنی در کوهستان

ایمنی در کوهستان:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: برای یک کوه پیمایی ساده بایستی از اطلاعات و پیش بینی های لازم و همچنین امکانات کافی برخوردار بود، که به طور خلاصه به آنها اشاره می کنیم:

1. تدارک و آمادگی صحیح: آمادگی جسمانی کافی برای برنامه های کوه پیمایی الزامی است این آمادگی را می توان از طرق گوناگونی کسب کرده و افزایش داد

برای یک کوه پیمایی ساده بایستی از اطلاعات و پیش بینی های لازم و همچنین امکانات کافی برخوردار بود، که به طور خلاصه به آنها اشاره می کنیم:

1. تدارک و آمادگی صحیح: آمادگی جسمانی کافی برای برنامه های کوه پیمایی الزامی است این آمادگی را می توان از طرق گوناگونی کسب کرده و افزایش داد.

2. نکات اصلی در برنامه ریزی عبارت اند از:

الف: مسیر خود را با توجه به فصل انتخاب نمایید.

ب: طول و سختی مسیر بایستی بر اساس توانایی ضعیف ترین فرد گروه انتخاب شود.

جزمان کافی برای برگشت را در نظر بگیرید به طوری که در صورت خرابی هوا نیز بتوانید برگردید. قبل از حرکت با مسئولین باشگاههای کوهنوردی و پناهگاهها مشورت کنید و نسبت به مسیر، آخرین اطلاعات را کسب کنید.

د: قبل از خروج از شهر از طریق هواشناسی، از وضعیت آینده هوای منطقه ای که قرار است در آن کوه پیمایی کنید اطلاع حاصل نمایید.

و: مسیر صعودتان را به خانواده و دوستان اطلاع دهید و فراموش نکنید پس از اتمام برنامه، بازگشت خود را به اطلاع آنها برسانید.

ه: صعود خود را از صبح زود آغاز کنید و همیشه وقت اضافی برای استراحت، بازگشت و حوادث پیش بینی نشده را داشته باشید.

3. وسایل کافی عبارت اند از:

الفوضعیت هوا ممکن است به سرعت تغییر پیدا کند، بارش برف و بوران در ارتفاعات بالا و بارش بارن در ارتفاعات پایین حتی در تابستان نیز امکان دارد، پس داشتن پوشاک و وسایل اضطراری الزامی است.

ب: کفش مناسب به پا داشته باشید. بهتر است کفشها، مچ پای شما را به خوبی نگه دارد تا احتمال پیچ خوردن پا کمتر باشد.

جلباس با توجه به زمان و فصل برنامه بایستی انتخاب شود در این میان بهتر است از چند لایه لباس استفاه کنیم چون لباسهای کلفت سنگین ترند در عوض لباسهای متعدد باعث حفظ هوای گرم بدن خواهند شد و با میزان سرد و گرم شدن می توان آن را کم و زیاد کرد. علاوه بر ژاکت و پلوور، یک کاپشن بادگیر کلاه دار بلند می تواند در مواقع اضطراری شما را از سرما حفظ کند. علاوه بر این لباسها به کلاه، جوراب پشمی و دستکش اضافی نیز نیاز دارید.

د: در تابستان برای حفاظت در برابر نور خورشید، به کلاه و عینک و کرم ضد آفتاب نیاز دارید.

ه: وسایل خود را در کوله پشتی بگذارید تا در موقع صعود دست هایتان آزاد باشد. (از به همراه بردن ساک جدا خودداری کنید)

و: خوردنی و نوشیدنی به مقدار کافی همراه داشته باشید و برخلاف یک عقیده  قدیمی تا می توانید از آب سالم و غیرآلوده بنوشید.

زیک کیف کوچک وسایل پزشکی شامل چند نوع قرص، باند، باند کشی، چسب زخم، سوت، چراغ قوه دستی، کبریت و پتوی نجات را همراه خود داشته باشید.

حچوب دستی یا باتوم  به اندازه مناسب برای شما می تواند در هنگام کوه پیمایی و خصوصاً در سرپایینی ها کمک خوبی برای جلوگیری از آسیب دیدن زانوهای شما باشد.

برداشت از وبلاگ نسیم ایرانیان



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 11 آبان 1391

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به گروه کوهنوردی آوا مي باشد.